Gå direkt till innehåll
Carin da Silva berättar om att vara i arenan i Bryssel, otäckt nära terrorattentatet - i podden "Våra Sanningar"

Pressmeddelande -

Ett avsnitt som inte är helt som vanligt. Carin da Silva med familj har hamnat otäckt nära terrorattentatet i Belgien och hemma sitter Vivi Wallin och försöker få besked om Carin är okej. Vi får en inblick i en kväll och natt som skulle bli en sjuårings första stora fotbollsupplevelse men som blev något hel annat. Men också en tröst i att livet går vidare med en nästan brusten antenn och tjafs vid middagsbordet. Lyssna här: Våra Sanningar med Vivi & Carin

Carin da Silva, hennes man och två barn ska gå på fotbollsmatchen mellan Sverige och Belgien i Bryssel. De möter upp svenska fans på en restaurang innan och tågar sedan mot stadion gemensamt. Väl där inne får Carin ett samtal från sin mamma att två svenskar blivit skjutna men sedan tappar hon och hennes man mobiltäckningen.

- Som födelsedagspresent fick min son Max biljetter till matchen för han älskar fotboll, har aldrig varit på en stor match så vi tänkte Sverige möter Belgien i Belgien. Tro tusan att vi måste gå dit. Vi fick ju sitta på läktaren och man vill inte oroa barnen men vi skrev ändå upp våra mobilnummer på barnens armar om vi skulle komma ifrån varandra av någon anledning, eftersom vi inte visste vad som skulle hända härnäst. Det är så absurt att bara några timmar hade man burit den svenska landslagströjan med sådan stolthet och några dagar innan hade jag sytt en kjol av en ikeakasse till ett event på barnens skola för att jag verkligen ville vara så svensk som möjligt, och nu innebar det en risk för livet att visa att man är svensk. Det är så jävla hemsk, berättar Carin

I avsnittet får vi följa med hela kvällen och natten från både Carin och Vivis perspektiv. Vivi som försöker få tag på Carin och Carin som står mitt i händelsen. Man är liten när hotet är nära men ljuset i att se all medmänsklighet och värme i allt det hemska är starkt och när dagarna går finns det en tröst i att det tjafsas om maten vid middagen, att livet fortsätter för alla som trots att de var mitt i dådet ändå inte drabbades hårdast. Att Vivi dessutom kört in i en biltvätt och glömt ta av antennen på fina mercan får väl ändå också ses som att världen trots allt inte är helt upp och ner trots att det är så det känns.

Med: Vivi Wallin & Carin da Silva

Produktionsbolag: Polpo Play