Pontus Frithiof siktar mot världens bästa husmanskost

Pontus Frithiofs och Tor Stålhandskes hyllade referensverk har återigen vunnit pris i Gourmand Awards. Husmanskost – svenska smaker tolkade av Pontus Frithiof & Tor Stålhandske har därmed tagit sig vidare till världsfinalen på Paris Cookbook Fair den 5 juni.

Pontus Frithiofs och Tor Stålhandskes uppmärksammade gastronomiska verk, Husmanskost, som lanserades för exakt ett år sedan, har belönats med ytterligare en prestigefylld utmärkelse ’For Professionals Books’, som hyllar kokböcker för yrkesmän. Det är Husmanskosts andra ärofyllda pris i Gourmand Awards, världens största kokbokstävling.

Husmanskost representerar Sverige i den internationella finalen på Paris Cookbook Fair, som hålls den 5 juni i Louvrens trädgårdar. I finalen tävlar de om den eftertraktade utmärkelsen ’Best in the World’ i kategorierna ’For Professionals Books’ samt i ’Men Chef Book’, som Husmanskost vann i våras.

Det har sagts förr och tål att upprepas. Pontus Frithiof är vår tids Tore Wretman. En modern kock, entreprenör och förebild. Dessutom har Pontus, likt föregångaren Tore, en stark och viktig röst i den svenska restaurangbranschen. Med boken Husmanskost får dagens kockar, krögare och blivande entreprenörer en professionell handbok i det stolta svenska matarvet av honom och medförfattaren, stjärnkocken Tor Stålhandske, säger Pelle Agorelius, Gourmand Awards representant i Sverige, från Grythyttan.

Gourmand Awards har sedan 1995 årligen sökt efter världens bästa kokböcker. Från Sverige har hundratals dryckes- och kokböcker bedömts av tävlingens internationella jury. Edouard Cointreau, grundare och president av Gourmand Awards, tillika ordförande i tävlingens internationella jury, bedömer också bidragen. Alla svenska vinnare som Gourmand Awards väljer ut tar sig vidare i tävlingen för att tävla om titeln 'Best in the World' i sina respektive kategorier. https://www.mynewsdesk.com/se/pelle-agorelius-ab/pressreleases/aarets-kokbok-laga-mig-av-lotta-lundgren-3053714

Frankenstein Studio är en design- och reklambyrå med enastående expertis att bygga och utveckla varumärken inom populärkultur. Studion är baserad i Stockholm och arbetar med ett internationell spektra av uppdragsgivare. Tillsammans med Pontus Frithiof har de skapat flera framgångsrika koncept bland annat Pocket och inte minst restaurang Pontus! på Brunnsgatan i Stockholm.

Pål Allan är den välrenommerade fotografen som genom kameralinsen skapat liv i olika material och underlag. Pål är främst känd för stillebenfotografering, där hans fotografier präglas av stark detaljrikedom som visar hans tydliga intresse för material och skapande.