Chefsjuristens roll i ny studie från Poolia Juridik - Presentation av resultat

I veckan släpper Poolia Juridik sin rapport om svenska chefsjurister och VD:ar. Syftet är att belysa chefsjuristens roll, var den befinner sig i bolagets värdekedja och om det finns en samsyn mellan chefsjurist och VD kring hur värde bäst skapas av juristfunktionen.

- Som rekryteringskonsulter pratar vi ofta med chefsjuristerna om juristfunktionens roll i bolaget, hur den är kommersiellt värdeskapande och om hur det värdet kan mätas. När vi sedan träffar VD så är det inte sällan en annan bild som tonar fram. Vi tyckte därför att det var intressant att ta reda på hur man ser på juristfunktionen på bolagen och vilka utmaningar man står inför, säger Anna Lensmar-Friedman, VD för Poolia Juridik.

Rapporten baserar sig på en enkät samt på efterföljande djupintervjuer med 50 chefsjurister och VD:ar i bolag med en omsättning på mellan 1 och 100 miljarder kronor. Vi ser att VD och chefsjurist generellt har ett gott samarbete men några stötestenar finns det, säger Anna Lensmar-Friedman.

- Det råder en fullständig samsyn bland VD:ar att anledningen till att ha jurister in-house är att man vill proaktivt identifiera och hantera risk och minska kostnaderna för extern juridisk rådgivning. Där chefsjuristerna gärna vill röra sig uppåt i den strategiska värdekedjan och jobba mer med komplex problemlösning och management, vill VD:arna gärna se dem fortsatt juridiskt operativa, med till exempel framtagande av mallar och rutiner och som styrelsesekreterare. Enligt många VD:ar är det i volymjuridiken man gör de största kostnadsbesparingarna genom att ha jurister in-house istället för att köpa tjänsterna externt, berättar Anna Lensmar-Friedman.

Samtliga chefsjurister valde att bli anställda i företaget mot bakgrund av ett stort kommersiellt intresse, men många VD:ar efterlyser ändå en större förståelse för kommersiella realiteter. Med en god affärsmässig förståelse kan chefsjuristerna lättare sätta riskerna i sitt sammanhang och fokusera på de risker som kan få affärsmässiga konsekvenser istället för alla legala risker på världskartan. Men trots att VD:ar inser vikten av att släppa in juristerna tidigt i affärerna, så att de får chans att lära sig affärstänket, känner många VD:ar ett visst motstånd. Det skulle enligt dem kunna uppfattas som ett försök att formalisera processen för tidigt eller, som en VD uttryckte det: ”Man vill ju inte ta med sig sina föräldrar på första dejten”.

Samtliga VD:ar i studien bekräftar också att behovet av juridisk rådgivning ökat under de senaste fem åren och att det har blivit svårare att navigera rätt bland de legala skären. Frågor rörande "corporate integrity" står högt på dagordningen för många bolag och där är chefsjuristen ofta ett viktigt bollplank för VD. Inte bara i frågan "är det lagligt" utan även i frågan "är det rätt" att göra på det ena eller andra sättet.

- Jag upplever att många chefsjurister får axla ett stort ansvar i att fostra en legalt och etisk medveten organisation, men att de också är väldigt uppskattade för sin integritet i detta, säger Anna Lensmar-Friedman.

90 procent av VD:arna är nöjda eller mycket nöjda med hur chefsjuristerna löser sitt uppdrag och 83 procent av chefsjuristerna trivs bra eller mycket bra på jobbet. Det är en hög siffra i jämförelse med tjänstemän generellt.

- Det är kul att se de mycket starka team som VD och chefsjurist ofta utgör. Med tanke på att chefsjuristerna valt att gå in-house för att komma närmare affären och att VD:arna gärna vill att de ska komma ännu närmare, tror jag att juristfunktionen kommer att spela en viktig roll i att skaffa bolagen ett affärsmässigt försprång, inte bara i att identifiera och undvika risk, avslutar Anna Lensmar-Friedman.

Rapporten presenterades ursprungligen på VQ Knowledge & Strategy Forum den 8 oktober
i Stockholm i samarbete med VQ Legal.

Studien i sin helhet finns att läsa på www.poolia.se