Popkollos producentsatsning sprids till fler städer

’Vem Kan Bli Producent’ är Popkollos satsning på musikproduktion och ljudteknik som startades 2015 för att tillgängliggöra teknik för en underrepresenterad grupp. Premiäromgången för verksamheten fick över 100 ansökningar. Nu sprids satsningen till fler platser genom ett nytt projekt.

‘Vem Kan Bli Producent’ är Popkollos satsning på musikproduktion och ljudteknik som startades 2015 med syfte att tillgängliggöra teknik för en underrepresenterad grupp. Vem Kan Bli Producent står bakom verksamheter som producentprogrammet och mentorprogrammet, och vänder sig främst till tjejer och transpersoner över 20 år som är aktiva inom musikproduktion som vill fördjupa sig och utvecklas i ett sammanhang med andra. Satsningen har snabbt blivit populär både hos målgrupp och bransch. Premiärupplagan av producentprogrammet fick över 100 ansökningar, varav 18 deltagare togs in. Organisationen har sen dess med sin verksamhet och aktiviteter nått ut till drygt 300 tjejer och transpersoner som på något sätt är aktiva inom musikproduktion och ljudteknik. Bland verksamhetens samarbetspartners återfinns några av branschens tyngsta aktörer; Benny Anderssons studio Riksmixningsverket, Max Martins bolag MXM Music och majorbolagen Sony, Universal och Warner Music.

Hittills har Vem Kan Bli Producents verksamheter hållit till i Stockholm - men genom ett nytt projekt kommer verksamheten nu spridas till fler ställen runtom i landet.

Projektet är nästan två år långt och innebär bland annat framtagande av en katalog och handbok som ska hjälpa fler att arrangera producentverksamhet, samt att utse två pilotstäder som ska jobba mer långsiktigt med att etablera Vem Kan Bli Producent på sin ort.

Åsa Johnsen, innehållsansvarig för Vem Kan Bli Producent, kommenterar:

– När vi drog igång Vem Kan Bli Producent visste vi att det fanns ett stort uppdämt behov - men vi hade aldrig kunnat ana hur stort. Vi ser att den här satsningen gör skillnad för vår målgrupp, att det på ett påtagligt vis påverkar deras möjligheter att skapa musik och ha ett sammanhang.

– Det har hänt enormt mycket sedan vi drog igång för två år sen och idag finns ett stort nätverk av musikproducenter som också lett till nya initiativ och samarbeten. Vi har sedan starten fått många förfrågningar om att sprida det vi gör till andra ställen, både inom Sverige men också till länder som Norge, USA och Australien. Därför känns det extra kul att genom detta projekt få möjlighet att göra just det, fortsätter Cindy Lee, projektledare för Vem Kan Bli Producent.

Projektet genomförs med stöd av PostkodLotteriets Kulturstiftelse, som också finansierade Vem Kan Bli Producent första projektåret.

– Genom att tillgängliggöra, utveckla och anpassa de modeller som Popkollo skapade inom Vem Kan Bli Producent så kan fler lokala arrangörer runt om i Sverige ge fler tjejer och transpersoner möjlighet att utvecklas musiktekniskt. Vi är glada att stödja Popkollo i denna satsning, säger Angelica Månsson-Gerde, General Manager för PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

Projektet löper från 15 mars 2017 - 31 december 2018 och pilotstäderna kommer utses sommaren 2017.

För mer information om projektet och Vem Kan Bli Producent, kontakta:
Cindy Lee, cindy.lee@popkollo.se
08-42 00 52 32

www.vemkanbliproducent.com
www.popkollo.se

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

KORTA FAKTA OM VEM KAN BLI PRODUCENT

• Popkollo: en ideell förening som gör musikläger för tjejer och transpersoner. Popkollo startades 2003 i Hultsfred och finns i dag på 16 platser, har 2500 medlemmar och gör verksamhet för 700 deltagare varje år.
  • Vem Kan Bli Producent: Popkollos satsning på musikproduktion och teknik som främst vänder sig till tjejer och transpersoner över 20 år som är aktiva inom musikproduktion och vill fördjupa sig och utvecklas tillsammans med andra. Startades 2015 som projekt med stöd från PostkodLotteriets Kulturstiftelse.
  • Producentprogrammet: ett 7 månader långt program för tjejer och transpersoner över 20 år med en träff i veckan och 4 helhelger. Innehåll: ljudlära, effekter, DAW, analoga signalvägar, studio och inspelningsteknik, mixning, mastering mm.
  • Mentorprogrammet: normkritisk utbildning i mentorskap som vänder sig till studiomiljöer och yrkesverksamma producenter för att skapa värdefulla mentorskaps- och praktiktillfällen för tjejer och transpersoner över 20 år som är aktiva inom musikproduktion. Mentorer 2016/2017 var bl.a. Johan T Karlsson (Familjen), Hanna Järver, Nisj och Måns Lundgren.
  • Producent Meetup: stor nätverksträff för tjejer och transpersoner aktiva inom musikproduktion från hela Sverige innehållande panelsamtal, playground, feedback sessions och mingel. Har arrangerats två gånger tillsammans med liknande inititiativen Upfront Producer Network och Studio XX med totalt 130 deltagare.
  • Samarbetspartners: Officiella samarbetspartners 2016/2017 är Riksmixningsverket, MXM music (Max Martin), Sony Music/Universal Music Sweden/Warner Music och studieförbundet Evelyn. Andra partners kring lokaler och utrustning är bl.a. Elektronmusikstudion (EMS), Propellerhead, Native Instruments, SAE institute, Drömfaktulteten och Spotify.

• popkollo
  • musikproduktion
  • vem kan bli producent
  • kulturstiftelsen
  • max martin
  • riksmixningsverket
  • sony music
  • universal music
  • warner music
  • jämställdhet
  • producenter
  • musikproducenter
  • producentprogram
  • jämställdhetsarbete
  • musik
  • teknik
  • spridningsprojekt

Popkollo är ett musikläger för tjejer och transpersoner. I Riksorganisationen Popkollo samlas 16 ideella föreningar över hela landet som arrangerar kollon och annan verksamhet i syfte att få fler unga tjejer och transpersoner att börja och fortsätta spela, skriva och producera musik. Målet med Popkollo är en jämställd musikbransch.