Mer digital, mer lyxig och mer effektiv - nya Panamera

Mer digital, mer lyxig och mer effektiv - nya Panamera

Porsche lanserar nu den tredje generationen av den sportiga lyxsedanen Panamera. Den uppdaterade modellen kännetecknas av ett ökat utbud digitala funktioner, en modern och uttrycksfull design och en större spännvidd mellan sportiga köregenskaper och körkomfort. Kraftfulla laddhybrider och ett nytt chassisystem understryker sportbilstillverkarens anspråk på att erbjuda den mest dynamiska sedanmodellen i segmentet.

Porsche Panamera lanseras i en tredje modellgeneration. Sportbilstillverkarens lyxsedan betonar sin sportiga karaktär med ännu kraftfullare drivlinor. Profilen förstärks av en moderniserad förarmiljö och mängder av innovativ teknik. Här ingår bland annat det nya tillvalet Porsche Active Ride, ett chassisystem som kombinerar en betydligt högre komfortnivå med de sportiga köregenskaper som Porsche är kända för. Integreringen av användarens eget digitala ekosystem i Porsche Communication Management (PCM) erbjuder nya sätt att interagera med bilen. Den tekniska och samtidigt eleganta och dynamiska designen hos nya Panamera ger modellseriens attraktiva proportioner en modern uppdatering. Ett brett utbud av assistentsystem och en helt ny förarcentrerad interiör förhöjer körupplevelsen.

Överlägsen känsla med toppmoderna fjädringssystem
Nya Panamera är redan som standard utrustad med tvåkammarluftfjädring med två ventiler och Porsche Active Suspension Management (PASM). Tvåventilstekniken separerar dämparregleringens fjädrings- och kompressionssteg och ger därmed ett ännu bredare spann mellan komfort och sportighet: Systemet dämpar märkbart stötar från ojämnheter och vägskador och ger samtidigt ökad karosstabilitet i dynamiska körsituationer. Bilens köregenskaper kan förbättras ytterligare med fyrhjulsstyrning som tillval.

Dessutom finns det innovativa aktiva fjädringssystemet Porsche Active Ride som tillval för Panamera Turbo E-Hybrid. Systemet överträffar andra chassikoncept i alla relevanta parametrar och erbjuder ett oöverträffat spann mellan åkkomfort och kördynamik. Grunden för systemet är nyutvecklade aktiva stötdämpare – även dessa med tvåventilsteknik – som är anslutna till en elektriskt manövrerad hydraulpump. Detta genererar ett behovsstyrt volymflöde i dämparen och kan därmed blixtsnabbt, exakt och målinriktat bygga upp krafter mellan karossen och hjulen som motverkar och nästan helt kompenserar för de varierande krafter som kommer från kontakten med vägbanan. En viktbesparande enkammarluftfjädring kompletterar systemet.

Porsche Active Ride ser till att Panameras kaross alltid ligger plant, även vid dynamiska broms-, styr- och accelerationsmanövrer. Under en mjuk åktur absorberar systemet stötar nästan helt och hållet. Vid dynamiska körsituationer ger det aktiva chassit perfekt kontakt med vägbanan tack vare en balanserad fördelning av trycket på varje hjul.

Med körinställningar som motsvarar körsituationen kan Porsche Active Ride överkompensera för nignings- och krängningstendenser för att minska de accelerationskrafter som verkar på bilens passagerare. Bilen lutar sig då in i kurvorna på ungefär samma sätt som en motorcykel, på motsvarande sätt sänker den fronten vid acceleration alternativt bakpartiet vid retardation. När bilen står stilla höjer Porsche Active Ride karossen till en bekväm instegs- eller utstegshöjd.

Mer E-Performance och helt omarbetade motorer
Hjärtat i nya Panamera Turbo E-Hybrid är en grundligt reviderad 4-liters V8-turbomotor. Den nyutvecklade elmotorn har en effekt på 190 hk. Tillsammans ger de en systemeffekt på 680 hk. Systemets vridmoment är hela 930 Nm. Porsche integrerar elmotorn i huset på den helt nydesignade åttaväxlade PDK-växellådan med dubbla kopplingar. Utan ett separat elmotorhus sparar man cirka fem kilo. Integreringen av enheten i växellådans oljekrets optimerar även den elektriska drivenhetens värmebalans och möjliggör en högre kontinuerlig effekt från elmotorn.

Panamera Turbo E-Hybrid accelererar till 100 km/h på 3,2 sekunder och har en topphastighet på 315 km/h. Batterikapaciteten är nu 25,9 kWh. Detta möjliggör en motsvarande elektrisk räckvidd på upp till 91 km i körcykeln WLTP eller upp till 83-93 km i motsvarande stadskörcykel. En ny 11 kW-ombordladdare förkortar laddningstiden vid laddningsstationer med tillräcklig effekt till 2 timmar och 39 minuter.

Vid lanseringen kommer även Panamera 4 att finnas tillgänglig. Ändringar av laddtryck, bränsleinsprutningsmängd och tändinställning optimerar prestandan hos den 2,9-liter stora V6-turbomotorn. Den har nu en effekt på 353 hk och ett vridmoment på 500 Nm – en ökning med 23 hk och 50 Nm jämfört med föregångaren. Detta förkortar Panamera 4:s sprint 0-100 km/h till 4,8 sekunder och höjer topphastigheten till 270 km/h.

Lyxig och sportig inifrån och ut
Nya Panamera behåller modellseriens karakteristiska linjer och proportioner. Den är 5 052 mm lång, 1 937 mm bred och 1 423 mm hög. Den grundligt omarbetade designen ger sportsedanen ett ännu mer uttrycksfullt och sportigt utseende. Ett extra luftintag upptill ovanför nummerskylten kompenserar för drivsystemets ökade luftbehov. Den nydesignade fönsterlinjen från sidan förstärker sedankaraktären hos fyrdörrarssportbilen. Bakrutans ytterkanter ligger i linje med karossens konturer och skapar harmoniska linjer över bakpartiet.

Förarplatskonceptet Porsche Driver Experience har en perfekt balans mellan digitala och analoga manöverelement och positionerar de element som är viktiga för körningen längs förarens axel. Växelväljaren sitter direkt till höger om ratten. Även lägesväljaren för körprogrammen Normal, Sport och Sport Plus och reglagen för assistansen är direkt åtkomliga för föraren. På så sätt behöver föraren inte ta blicken från vägen för att ställa in körprogram och körhjälpssystem.

En passagerardisplay (tillval) integrerar passageraren i körupplevelsen. 10,9-tumsskärmen visar på begäran bilens prestandadata. Den gör det också möjligt att styra infotainmentsystemet och stöder videostreaming under körning. För att inte distrahera den som sitter bakom ratten kan passagerardisplayen inte ses från förarsätet.

En mer distinkt Panamera Turbo E-Hybrid
Modellvarianter med namnet Turbo har en speciell position hos Porsche som prestandaflaggskepp. Porsche har stärkt denna position i modellserien med Panamera Turbo E-Hybrid. Utvändigt kännetecknas den av en markant bakkjol med lackerade diffusorinsatser och en unik frontspoiler i bilens kulör. Dessutom finns kromade slutrör i Dark Bronze och fälgar med centrumbult som tillval.

Den för Turbo-modellerna exklusiva färgen Turbonite används som kontrast på fönsterlister, modellogotypen på bakluckan samt på Porsche-emblemet på motorhuven, fälgarna och ratten. Invändigt kombineras Turbonite med detaljer i kolfiber för att skapa en sportig atmosfär. Den återfinns till exempel i varvräknaren på kombiinstrumentet och i färgen på reglagen på mittkonsolen.

Digital upplevelse och nya hjälpsystem
Nya Panamera blir en integrerad del av förarens digitala ekosystem. För att logga in med sitt personliga Porsche ID behöver kunderna bara skanna en QR-kod som visas i PCM med sin smartphone. Apple CarPlay® och Android Auto gör det möjligt att integrera smartphone- och fordonsdata för ökad användbarhet. Integreringen av fordonsfunktioner från MyPorsche-appen i Apple CarPlay® möjliggör optimerad användning av digitala funktioner och skapar en tydligare översikt. Funktioner som klimatisering, sätesmassage och panelbelysning kan styras direkt via Apple CarPlay® eller med röstassistenten Siri®.

Porsche utrustar även Panamera med Matrix LED-strålkastare som standard. Som tillval finns det högupplösta LED-belysningssystemet HD Matrix med mer än 32 000 pixlar per strålkastare. Den erbjuder helt nya belysningsfunktioner, som t.ex. dedikerad körfältsupplysning och har en belysningsräckvidd på upp till 600 meter. Porsche har uppgraderat utbudet av assistanssystem i nya Panamera avsevärt. Den aktiva hastighetspåminnaren som ingår i grundutförandet samverkar nu med vägmärkesidentifieringen. När systemet är aktivt kör Panamera inte automatiskt fortare än den aktuella hastighetsbegränsningen. Tillvalet Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare har aktiv filhållning och vägkorsningsassistent. Nu ingår även en väjningsassistent i funktionsomfånget. En annan nyhet är att föraren inte längre behöver befinna sig i bilen vid automatisk parkering, trots att han eller hon fortfarande ansvarar för manövern, då parkeringsförloppet kan övervakas från en smartphone med det nya tillvalet Remote Parking Assist.

Priser
Nya Porsche Panamera kan beställas nu. Jämfört med föregångaren erbjuder den utökad standardutrustning med tvåventils luftfjädring, LED Matrix-strålkastare, ParkAssist, körlägesväljare på ratten, ett kylt smartphonefack med induktiv laddningsfunktion och ett förbättrat luftfilter med automatisk luftcirkulationsfunktion med GPS-stöd. I Sverige erbjuder Porsche nya Panamera 4 från 1 190 000 kr. Panamera Turbo E-Hybrid från 2 090 000 kr. Ytterligare tre effektiva E-Hybrid-drivlinor lanseras under 2024.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Alla nya bilar som Porsche erbjuder är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden som härletts från WLTP-värdena är inte längre tillgängliga för nya bilar fr.o.m. 1 januari 2023 och kan därför inte tillhandahållas.

Panamera 4
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 11.2 – 10.1 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 253 – 230 g/km

Panamera Turbo E-Hybrid
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.7 – 1.2 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 38 – 26 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 29.9 – 27.5 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 76 – 91 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 83 – 93 km

Kategorier

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2022 registrerades 2 670 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.