Nya helt elektriska Macan sätts på prov

Nya helt elektriska Macan sätts på prov

Porsche kör prototypen av den helt elektriska Macan genom omfattande och krävande testprogram som en del av förberedelserna inför den kommande världspremiären. Utvecklingsingenjörerna har inte sparat in på några kostnader under testerna av den helt nyutvecklade modellen.

Tio år efter introduktionen är Macan nu redo att lanseras i en andra modellgeneration, nu helt elektrisk. Den helt nyutvecklade SUV:en är den första Porsche-modellen att byggas på den nya plattformen Premium Platform Electric (PPE). Testprocessen för att säkerställa en perfekt samordning av alla komponenter och system är således noggrann. Porsche lägger stor vikt vid verkliga tester med kamouflerade prototyper. Samtidigt blir både virtuella simuleringar och vindtunnelsimuleringar alltmer exakta och spelar en allt större roll. Särskilt när det gäller att göra en ny Porsche inte bara sportigare utan även mer effektiv.

Cd-värde på 0,25 – designers och aerodynamikingenjörer i nära samarbete

"När vi utvecklar en ny modell handlar det alltid om kördynamik och precision. Det är Porsche. Det ligger i vårt DNA. Men det handlar också alltid om effektivitet. Och design", säger Jörg Kerner, Vice President Product Line Macan. ”En utmaning har varit att behålla identiteten hos den framgångsrika Macan-modellserien och samtidigt uppnå de aerodynamiska förutsättningar som ger hög effektivitet och därmed hög räckvidd. Därför var det viktigt att säkerställa ett nära samarbete under utvecklingsprocessen mellan ledarna för designteamet och aerodynamikingenjörerna vid Porsches toppmoderna vindtunnel.” ”Att hitta den optimala kopplingen mellan våra designprinciper och de specifikationer som aerodynamikingenjörerna har gett oss är verkligen en utmaning”, säger Peter Varga, Director Exterior Design på Style Porsche. ”Vi arbetar tillsammans på varje millimeter för att uppnå den optimala balansen mellan estetik och funktion.”

Genom detta samarbete har Porsche lyckats kombinera sitt design-DNA med räckviddsoptimerad aerodynamik. Detta har uppnåtts inte bara genom en slående silhuett utan även genom komponenterna i Porsche Active Aerodynamics (PAA) och andra målinriktade åtgärder. ”De aktiva aerodynamiska elementen bidrar alla till räckvidden”, säger Thomas Wiegand, Director Aerodynamics and Aeroacoustics. ”Vi har en automatiskt utfällbar bakspoiler och aktiva kylspjäll på de främre luftintagen.” Dessutom finns det variabla element på underredet. Bilens undersida är plan och utan öppningar, som på en tävlingsbil, även vid bakaxeln. Panelerna är flexibla och ger lågt luftmotstånd vid återfjädring – en innovativ lösning i kombination med strömlinjeformade, till stor del täckta hjul och aerodynamiskt optimerade däckkonturer. Vid normal körning på landsväg antar Macan automatiskt sin ideala strömlinjeform. Bakspoilern ställls om till eco-läge, luftspjällen stängs och chassinivån sänks. I denna situation uppmätte Wiegand och hans team en luftmotståndskoefficient på 0,25 (tidigare 0,35). Allt detta gör nya Macan till en av de mest aerodynamiska SUV:arna – med stor inverkan på effektiviteten. Räckvidden enligt WLTP blir mer än 500 km för alla varianter.

Snabbladdning med upp till 270 kW – för alla marknader

Elmotorerna i nya Macan får sin energi från ett lågt monterat litiumjonbatteri med en bruttokapacitet på 100 kWh, varav upp till 95 kWh kan användas aktivt. PPE-plattformens 800-voltsarkitektur i nya Macan möjliggör snabbladdning med hög prestanda, som testats över hela världen som en del av utvecklingsprocessen. "Det finns olika laddningsstandarder på våra huvudmarknader. Ett stort fokus under testerna har därför varit att kontrollera de olika förutsättningarna världen över med våra prototyper och anpassa tekniken där det behövs. Laddningen måste helt enkelt fungera, var som helst och när som helst", säger Kerner. DC-laddningseffekten för nya Macan vid 800 V-laddningsstationer är upp till 270 kW. Laddningsnivån kan ökas från 10 till 80 procent på mindre än 22 minuter vid 400-volts laddningsstationer, en högvoltsbrytare i batteriet möjliggör bankladdning genom att effektivt dela upp 800-voltsbatteriet i två batterier med en spänning på vardera 400 volt. Detta möjliggör särskilt effektiv laddning med upp till 150 kW utan extra högvoltsbooster. AC-laddning är möjlig med upp till 11 kW.

Kördynamiktest under extrema förhållanden

Porsche har utvecklat nya Macan med starkt fokus på den märkestypiska kördynamiken och den välbekanta styrkänslan. Dessa kärnkompetenser hos sportbilstillverkaren är ett särskilt fokus under testerna. Genom de olika testfaserna är målet att samordna de nyutvecklade komponenterna och systemen samt säkerställa driftsäkerheten och att samspelet mellan dem fungerar smidigt. I uthållighetstester simuleras en bils livslängd under den typ av tuffa driftsförhållanden som kunderna senare bara kommer att uppleva vid sin absoluta gräns. Hittills har de kamouflerade prototyperna av den helt eldrivna Macan kört mer än tre och en halv miljon testkilometer på testbanor och allmänna vägar.

För att testa samspelet mellan alla aktiva körkomponenter under extrema klimat- och situationsbelastningar används testbilarna över hela världen. "Vi täcker alla temperaturområden. Från minus 30 grader Celsius i Skandinavien till plus 50 grader Celsius, som vi upplevde i Death Valley i Kalifornien, fortsätter Kerner. "Självklart måste en SUV också kunna arbeta på alla underlag. Därför testar vi inte bara på vägar utan även i terräng, på grus, snö och is." Den bakhjulsfokuserade fyrhjulsdriften i de helt eldrivna Macan-modellerna är alltid på hemmaplan. Porsche använder uteslutande den senaste generationens permanentmagnetiserade PSM-motorer på fram- och bakaxeln. De har en extra boost-effekt på över 450 kW, är mycket effektiva och ger optimal reproducerbarhet för uteffekten. Det elektroniskt styrda Porsche Traction Management styr fördelningen av vridmomentet på mer än 1 000 Nm med Launch Control i toppmodellen i nästan realtid. För att kunna erbjuda det breda spektrum mellan hög prestanda och komfort som Macan är känd för har ingenjörerna använt ett Porsche Active Suspension Management-system med tvåventilsdämparteknik, luftfjädring, differentialspärr på bakaxeln och för första gången bakaxelstyrning med en styrvinkel på upp till fem grader.

Mer information samt film- och fotomaterial finns i Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Kategorier

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2023 registrerades 2 946 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör cirka 55 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro