Porsche har bäst image bland europeiska höginkomsttagare

Hög kvalitet, exklusivitet, elegans och social acceptans är några av de egenskaper som gör Porsche till det bilmärke som har högst anseende bland europeiska kunder. Det visar en undersökning som gjorts av Luxury Institute i New York.

Undersökningen avser premiummärken och den har gjorts bland 1 500 franska, brittiska, tyska och italienska kunder med en årsinkomst över 60 000 Euro. I undersökningen rankade de ett antal lyxbilsmärken i en rad kategorier.

Redan tidigare har amerikanska bilkonsumenter flera gånger röstat fram Porsche till det märke som har högst status av lyxbilsmärkena. Och nu visar den här undersökningen att Porsche tagit över första platsen på den viktiga europeiska marknaden.

911, Boxster, Cayman och Cayenne fick alla högt betyg för sin höga kvalitet, exklusivitet och elegans. Men även för relationen mellan pris och prestanda samt för att de trots sin exklusivitet ändå är socialt accepterade.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman och Cayenne. År 2007 tillverkades nära 100 000 Porsche varav 480 registrerades i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Karlstad och Stockholm.