Porsche presenterar den starkaste versionen av Cayenne någonsin

Porsche presenterar den starkaste versionen av Cayenne någonsin

Porsche introducerar nu den motorstarkaste versionen av Cayenne någonsin – Turbo E-Hybrid. Den nya toppmodellen med 739 hk utmärker sig genom överlägsna körprestanda parat med effektivitet och vardagsduglighet. Nya Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package är ännu mer fokuserad på kördynamik och har en ännu sportigare framtoning.

Efter den framgångsrika lanseringen av nya Cayenne tidigare i år kröner Porsche nu den uppdaterade tredje generationen av sin framgångsrika SUV med en ny toppmodell. Liksom tidigare är den motorstarkaste Cayenne-modellen en plug-in hybrid.

Porsche har uppgraderat tekniken i efterföljaren till Cayenne Turbo S E-Hybrid på flera sätt med betydande förbättringar avseende främst räckvidd och prestanda med eldrift. Både vardagskörning och kördynamik tjänar märkbart på förbättringarna. En 176 hk stark elmotor kompletterar den omarbetade fyra liter stora dubbelturbo-V8:an på 599 hk. Tillsammans utvecklar de båda kraftkällorna 739 hk och ett maximalt vridmoment på 950 Nm. Prestandan i Cayenne Turbo E-Hybrid räcker mer än väl till för att göra rätt för beteckningen ”toppmodell”. Nya Cayenne Turbo E-Hybrid avverkar sprinten 0 – 100 km/tim på 3,7 sekunder och når en toppfart på 295 km/tim.

Jämfört med föregångaren har nya Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid betydligt längre räckvidd och kortare laddningstid. Högspänningsbatteriet, som fått kapaciteten ökad till 25,9 kWh, ger en räckvidd på upp till 82 km (EAER City). Den nya ombordladdaren på 11 kW förkortar laddningstiden vid en tillräckligt stark laddbox eller laddstation till under två och en halv timme, trots den ökade batterikapaciteten.

Luftfjädring med dubbla kammare och tvåventilsteknik

De nya Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid-modellerna är som standard utrustade med adaptiv luftfjädring med dubbla kammare och tvåventilsteknik. Det gör det möjligt att justera fjädringens kompression och retur var för sig vilket ger både såväl bättre komfort som ökad säkerhet och större spännvidd mellan körlägena Comfort och Sport Plus. Fjädringen kombinerar säker väghållning i snabba kurvor med komfortorienterade egenskaper vid långsam körning och maximal dämpning av nigningar och krängningar. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) är också standard i Cayenne Turbo E-Hybrid. Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) och bakaxelstyrning finns som tillval.

Att Cayenne Turbo E-Hybrid och Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé är toppmodellerna i serien syns genom att båda modellerna har den distinkta utformningen av fronten som är reserverad för turbomodellerna, med större luftintag accentuerade av högglanssvarta ”airblades”. Skärmbreddarna och den bakre stötfångaren lackerade i bilens färg understryker modellernas prestandafokuserade karaktär. Andra särskiljande detaljer för Turbo E-Hybrid-modellerna är två dubbla ändavgasrör i turbospecifk design samt rödlackerade bromsok.

Interiört betonar aluminiuminlägg på instrumentpanelen och dörrsidorna modellernas fokus på prestanda. Innertaket är klätt med Race-Tex. I standardutrustningen ingår eluppvärmd GT-sportratt med mode switch för snabbt val av önskad körinställning och läderklädda 18-vägs justerbara sportstolar. Som alternativ finns läderklädda 14-vägs justerbara komfortstolar.

I nya Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid ingår alla de uppdateringar som presenterades för övriga Cayenne-modeller tidigare under 2023. Det innebär bland annat en ny förarplats med ett digitalt instrumentkluster i en välvd och fristående design med variabla vyer, en ny mittkonsol och en passagerardisplay som tillval. De innovativa högupplösta HD-Matrix LED-strålkastarna – standard i de nya Turbo E-Hybrid modellerna – ger bekvämare och säkrare mörkerkörning.

Ännu bättre prestanda

Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package har en ännu sportigare framtoning än syskonmodellerna och levereras med några av egenskaperna från prestandamodellen Cayenne Turbo GT, som inte längre erbjuds på vissa marknader*. Alla chassi- och kontrollsystem, inklusive luftfjädringen, är speciellt anpassade för den nya modellen. Karossen är sänkt med tio millimeter och GT-specifika pivotlager ökar cambern på framaxeln med 0,58 grader, vilket tillsammans med bredare framhjul ger en ännu mer dynamisk styrrespons, bättre styrprecision och betydligt högre väggrepp i kurvor. Keramiska kögprestandabromsar, Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), är även det standard för modellen. Som tillval kan de dynamiska köregenskaperna hos Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package ytterligare förbättras med prestandadäck till GT Design-fälgarna på 22 tum, PDCC och bakaxelstyrning.

Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package kombinerar exceptionella körprestanda med mångsidigheten i E-Hybridsystemet och erbjuder det bredaste spektrumet av dynamiska prestanda och effektivitet inom Cayenne-serien. På utsidan sticker GT-paketet ut med en speciell front med svarta detaljer, svarta skärmbreddare, kolfiber-sideplates på takspoilern, de centralt placerade ändrören till avgassystemet i titan från Turbo GT, samt en bakre diffusor i kolfiber. Taket är också gjort av lättviktskolfiber. Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé GT Package spurtar från 0-100 km/t på 3,6 sekunder och når en toppfart av 305 km/tim.

Nya Turbo E-Hybrid är den andra av tre hybridmodeller som Porsche kommer att introducera 2023. Den kan beställas från och med nu på de flesta marknader och priset börjar på 1 870 000 kronor. Coupéversionen kostar från 1 910 000 kronor medan priset för Cayenne Turbo E-Hybrid GT Package börjar på 2 210 000 kr.

Ytterligare information, och såväl film- som fotomaterial finns tillgängligt på Porsche Newsroom: https://newsroom.porsche.com/en.html

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 för alla nya Porsche-modeller är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden härledda från WLTP-värdena finns inte längre tillgängliga för nya bilar från och med första januari 2023 och kan därför inte längre uppges.

*Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé med GT-paket erbjuds på de marknader där Cayenne Turbo GT inte längre finns tillgänglig på grund av lokala restriktioner. Det gäller de flesta EU-marknader liksom Japan, Hongkong, Taiwan och Singapore.

Cayenne Turbo E-Hybrid

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 2.0 – 1.7 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 45 – 39 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.7 – 29.9 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 70 – 73 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 76 – 82 km

Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé

Bränsleförbrukning vid blandad körning: 2.0 – 1.7 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 45 – 39 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.8 – 30.1 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 70 – 72 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 76 – 81 km