Nya Porsche Cayenne S E-Hybrid

Porsche presenterar tredje E-Hybrid-variant av Cayenne

Porsche utökar antalet laddbara alternativ i sin lyxiga SUV-serie Cayenne. Nya Cayenne S E-Hybrid, den tredje laddhybriden i den nyligen uppdaterade serien, imponerar med sin fint balanserade kördynamik, komfort och effektivitet.

Nya Cayenne S E-Hybrid är den tredje elektrifierade drivlinan i modellserien och är positionerad mellan Cayenne E-Hybrid och Cayenne Turbo E-Hybrid. Med fokus på balans mellan användarvänlighet i vardagen och prestanda är S E-Hybrid, tillgänglig både som SUV och SUV Coupé, ett välkommet tillägg till utbudet av drivlinor. Hybridteknologin i nya Cayenne, som genomgick en omfattande uppdatering tidigare i år, innebär förlängd räckvidd och kortare laddningstid även för den här modellvarianten.

I Cayenne S E-Hybrid är en omarbetad treliters V6 turbomotor på 353 hk kopplad till en elmotor på 130 kW (176 hk). Tillsammans ger det en systemeffekt på 519 hk och ett maximalt vridmoment på 750 Nm. Den höga motoreffekten återspeglas i dess körprestanda. Cayenne S E-Hybrid accelererar från 0 – 100 km/tim på 4.7 sekunder och når en toppfart på 263 km/h.

Luftfjädring med två kammare och tvåventilsteknik.

I Cayenne S E-Hybrid bidrar den adaptiva luftfjädringen, som ingår i standardutrustningen, till en kombination av bättre prestanda och bekvämare körning. Den innovativa 2-kammars-, tvåventilstekniken möjliggör ett särskilt brett spektrum av fjädringshårdhet som sträcker sig från ett extremt komfortabelt uppträdande till ett dynamiskt högprestandabeteende. Samtidigt drar de nya S E-Hybrid-modellerna nytta av optimeringen av hybridsystemen i den nuvarande Cayenne-generationen. Räckvidden upp till 90 km med enbart eldrift (EAER City) gör att lokala vardagskörningar kan bli helt utsläppsfria. Porsche gör den här räckvidden möjlig tack vare en batterikapacitet på 25,9 kWh. Den nya fordonsmonterade AC-laddaren på 11 kW laddar Cayenne S E-Hybrid på mindre än två och en halv timme givet tillräcklig effekt från laddstationen.

Utseendemässigt smälter Cayenne S E-Hybrid sömlöst in i den nuvarande modellserien. Den har 20-tumsfälgarna från Cayenne S som standard och är utrustad med ett avgassystem med två dubbla ändrör i borstat rostfritt stål. I SUV-utförande har Cayenne S E-Hybrid ett exteriörpaket med silverfärgade detaljer, som Coupé har modellen ett exteriörpaket med svarta detaljer. Matrix LED-strålkastare gör mörkerkörning säker och bekväm. Som tillval finns de nya innovativa HD Matrix LED-strålkastarna.

I standardutrustningen ingår 8-vägs justerbara framstolar, Sport Chrono-paket inklusive körlägesomställare på ratten för val av körprogram, pedalhöljen i rostfritt stål, Diamar interiörpaket lackat i Silvershade. Föraren har dessutom glädje av fler funktioner i appen My Porsche, inklusive nya funktioner i Apple CarPlay®. I nya Cayenne S E-Hybrid erbjuds också nya komforttillval som till exempel den nya skärmen för framsätespassagerare med videofunktion och det nya luftkvalitetsystemet som är utformat för att filtrera bort partiklar och skadliga substanser. De nya Cayenne S E-Hybrid-modellerna är beställningsbara från och med nu. Svenska priser börjar på 1 230 000 kronor och de första leveranserna beräknas ske i november 2023.

Ytterligare information, och såväl film- som fotomaterial finns tillgängligt på Porsche Newsroom: https://newsroom.porsche.com/en.html

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 för alla nya Porsche-modeller är typgodkända enligt WLTP. Officiella NEDC-värden härledda från WLTP-värdena finns inte längre tillgängliga för nya bilar från och med första januari 2023 och kan därför inte längre uppges.

Cayenne S E-Hybrid
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.7 – 1.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 39 – 31 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.7 – 29.1 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 71 – 78 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 79 – 90 km

Cayenne S E-Hybrid Coupé
Bränsleförbrukning vid blandad körning: 1.7 – 1.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 39 – 31 g/km; Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 31.6 – 29.2 kWh/100 km; Elektrisk räckvidd (EAER): 71 – 78 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö (EAER City): 80 – 89 km