I framkant med utbildning och forskning

I framkant med utbildning och forskning

Välfärdsteknik får en alltmer central roll i framtidens omsorgsarbete. Det ger också omsorgspersonal möjlighet att lära nytt och förfina sina arbetssätt. Posifon håller utbildning både kring hur tekniken fungerar och inte minst vilka möjligheter som nu öppnas upp.

- Det är alltid roligt för oss att få komma ut och utbilda kring våra produkter och tjänster. Det öppnar även upp för frågor och diskussioner som är värdefulla för oss som bolag att ta med oss vidare, säger Tobias Ramnfors, supportkontakt och utbildare.

Vad alla vill veta

Ramnfors har precis haft en genomgång för personal på Tre Stiftelser. Tre Stiftelser består av tre kommunala stiftelser och bedriver vård och omsorg inom bland annat demens. Stiftelsen har aktivt varit med och utvecklat Posifons verksamhetssystem PosifonCare.

- De vanligaste frågorna vi får när vi håller utbildningar är hur lokaliseringen fungerar och hur exakt det är. Gällande satellitpositionering såsom GPS så är svaret på det är att GPS-enheten med hjälp av signaler från satelliter räknar ut vart enheten befinner sig. Våra trygghetslarm använder samma teknik som i mobiltelefoner och bilar, förklarar Ramnfors.

Vid WiFi- och Bluetooth positionering så registrerar GPS-enheten vad den får kontakt med för utrustning i sin omgivning och meddelar dessa till PosifonCare. Via databaser med geografisk information kan vi sedan konstatera var denna utrustning finns och presentera informationen på kartan.

I framkant med forskning

Som den ledande aktören i Sverige på GPS-larm inom omsorgen, lägger Posifon stor vikt på att vara en gedigen kunskapskälla inom detta område av välfärdstekniken.

- Posifon lägger som bolag stor vikt vid att skapa en vetenskaplig bas för de tjänster bolaget erbjuder och att kvalitetssäkra tjänsterna för användande inom nordisk vård och omsorg, säger VD för Posifon, Henrik Essunger. - Av denna anledning har vi medverkat i en rad forskningsdrivna projekt ihop med flera högskolor, myndigheter och viktiga samhällsaktörer.

Ett sådant har varit ett forskning- och utvecklingsprojekt ihop med Göteborgs Stad, Örebro kommun, Nora kommun, Östersunds kommun, Eskilstuna kommun, Västerås Stad och just Tre Stiftelser.

Aina Thunem

Presskontakt Kommunikationsansvarig Norden +46 70 0900 217
Henrik Essunger

Presskontakt VD Norden

Ledande i Sverige på GPS-larm och välfärdsteknik

Posifon AB är ett IT/telekom-företag som, baserat på app- och mobiltelefoniteknologi, utvecklar nya tjänster för ökad välfärd. Tillsammans med omsorgen arbetar vi för att alla ska känna sig trygga, fria och självständiga. Vi utvecklar frihetsskapande tjänster som ger våra användare god livskvalitet. För oss är det viktigt att vara lyhörda, att se och lösa kundens individuella behov. Vi är kunskapsbärare, tankeledare och arbetar hårt för att ligga i framkant för att få ut det bästa ur välfärdstekniken.

Vi brinner helt enkelt för att varje användare skall känna sig trygg, fri och aktiv - både inne och ute.

Posifon AB
Sven Hultins gata 9c