Aldrig förr har stockholmarna handlat så många julklappar på nätet

Aldrig förr har stockholmarna handlat så många julklappar på nätet

Antalet paket från den svenska näthandeln har ökat jämfört med förra årets rekordvolymer. Totalt handlar det om en paketvolym som ökat med 8 procent jämfört med förra året – och ökningen är extra stor i huvudstaden.

Julhandeln börjar nå sitt slut, och leveransföretaget Bring meddelar att det levererats rekordhöga volymer. Totalt har antalet paket från den svenska näthandeln ökat med 8 procent under perioden Black Week till nu, jämfört med samma period förra året. Och ökningen är extra stor i huvudstaden.

- Aldrig tidigare har stockholmarna köpt så många julklappar på nätet. Från Black Week fram till nu ser vi en stor ökning av antalet paket till Stockholm, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Veckan efter Black Week ökade paketvolymerna till Stockholm med över 20 procent (21,3 %) jämfört med rekordvolymerna förra året.

- Tidigare i våras genomförde vi en undersökning som visade att var fjärde svensk upplever en ökad ekonomisk stress inför årets jul – och svenskarna verkar onekligen ha passat på att handla under reaperioden, säger Matilda Adelborg.

På mindre än fyra år har Bring ökat antalet utlämningsställen med 221 procent, och idag består nätverket av omkring 1700 paketombud över hela Sverige, bestående av framför allt dagligvarubutiker och kiosker. Dessutom har Bring placerat ut drygt 500 paketboxar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping, Jönköping och Örebro.