Bring Åkeri går gå över till helt fossilfria drivmedel. FOTO: Erik Burås / Bring

​Bring Åkeri ställer om – blir helt fossilfria

Från och med den 1 februari 2020 kommer samtliga fordon i Bring Åkeri att köras på enbart fossilfria drivmedel. Totalt blir nu 451 000 mil per år, som körs av Bring Åkeris fordon, fossilfria till följd av detta.

När Bring Åkeri nästa år börjar köra på 100 procent fossilfria drivmedel innebär det en omställning för 42 stycken lastbilar. 13 procent kommer att drivas med biogas. 60 procent av lastbilarna kommer att drivas med RME och 26 procent med HVO, båda går under samlingsnamnet ”biodiesel”, är helt fossilfria, och reducerar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med dagens diesel.

Måste agera nu

− Det kanske är ”Greta-effekten”, men det senaste årets debatt om klimatet har haft större och kraftigare styrka än vad många tidigare upplevt. Vi är övertygande om att det är nu vi behöver agera – inte om 10 eller 20 år, och därför är vi väldigt glada att kunna gå över till helt fossilfria drivmedel som ett steg i rätt riktning, säger Magnus Nilsson, VD i Bring Åkeri AB.

Bring Åkeri har under många år arbetat med hållbarhetsfrågan och har gjort flera åtgärder för att minska belastningen på miljön. Exemplen inkluderar reducering av bränsleförbrukningen, samlasta lätt och tungt gods, byta ut fordon, använda mer lättrullande däck och utbilda förare i sparsam körning.

Positiv feedback

− Även om listan av åtgärder kan göras lång, vill vi inte nöja oss där. Vi kan – och måste göra mer. Trots att fossilfritt bränsle medför en viss extrakostnad har vi enbart fått positiv feedback från våra kunder. Alla är eniga i att vi måste lösa klimatkrisen tillsammans. Genom att göra leveranserna grönare, bidrar vi till en mer hållbar framtid. Vi är alla en del av problemet, men kan också vara en del av lösningen, säger Magnus Nilsson i Bring Åkeri.