Bring öppnar dörren med Glue när kunden inte är hemma

Bring öppnar dörren med Glue när kunden inte är hemma

Rapporter om överfulla utlämningsställen duggar tätt i takt med att e-handeln ökar. Den stora utmaningen är att leverera paket enligt konsumentens önskemål där och då man vill ta emot sin leverans. Efter en pilottest utökar nu smartahem-företaget Glue och logistikföretaget Bring sitt samarbete till en fullskalig utrullning som gör det möjligt att få hem paketet på hallmattan utan att behöva vara hemma.

Att handla på nätet kan upplevas som tidskrävande eftersom det går åt så mycket tid att vänta på ett bud eller hämta paket på ett utlämningsställe. Ett generellt problem för e-handlare och logistikföretag är hur paketen ska nå konsumenten på enklast möjligaste sätt, vilket oftast innebär ända innanför dörren, något som e-handlare tidigare inte kunnat erbjuda. Leveransen av paketen är en del av hela köpupplevelsen och förenklas den kommer det leda till fler köp.

Samarbete ger Bring-chauffören engångsaccess till hemmet för paketleverans enligt kundens önskemål

Efter lyckade pilottester inleder nu smartahem-företaget Glue och logistikföretaget Bring ett långsiktigt samarbete för att kunna erbjuda säkra leveranser in i hemmet. Som Glue-användare kan man välja ”In-home delivery” via Bring, vilket innebär att om man inte är hemma så har Bring-chauffören en tillfällig nyckel till Glues smarta lås som möjliggör att paketet ställs innanför dörren hos kunden.

Nätbutikerna skapar med den här lösningen en positiv leveransupplevelse för deras kunder. Med hjälp av ny smart teknologi i befintlig leveransstruktur vill vi på Bring göra det möjligt för konsumenter att få leveranser hela vägen hem, utan att faktiskt vara hemma. Lösningen ger även konsumenten möjlighet att vara delaktig i leveransen och ha kontroll över den på ett enkelt sätt, säger Johan Holgersson, direktör marknad och digital utveckling Bring.

Välj “In-home delivery” vid avisering

Lösningen bygger på Glues smarta lås som är kopplat till en smartphone-app. Ett lås som man enkelt kan installera själv på insidan av sitt befintliga lås. När Bring aviserar att paketet är på väg känner den av om mottagaren är en Glue-användare och erbjuder då “In-home delivery” som alternativ till att passa en specifik tid eller få paketet till uthämtningsställe. Detta innebär att varken kund eller e-handaren behöver göra något vid själva köpet.

Vid val av “In-home delivery” skapas en säker engångsnyckel för just den specifika leveransen och specifika chauffören kopplat till en exakt dag och tid. Användare ser vilka paket som levereras samt vilken tid dörren har öppnats och låsts. När Brings chaufför kommer fram till adressen öppnar hen dörren och ställer in paketet innanför dörren, samt stänger och låser med hjälp av Glueappen.

Tidsbesparingen och flexibilitet för konsumenten tror vi är den viktigaste anledningen till att detta kommer efterfrågas av konsumenterna och av e-handlarna för att det blir en bättre köpupplevelse och ökad försäljning. Information om vem som lämnar paketet med öppnings och låsningsmeddelande visas i appen vilket bidrar till ökad kontroll, säger Carl Johan Grandinson, VD och Grundare av Glue.

Fakta om samarbetet

• Efter lyckade pilottester rullas samarbetet nu ut skarpt i Brings organisation.
  • Först ut är Stockholm med närförorter men i takt med att Brings chaufförer utbildas kommer tjänsten fungera i hela Sverige.
  • Bring är leveranspartner till flera stora e-handlare. När man handlar hos dem kommer man som Glueanvändare aviseras och kunna välja leverans innanför dörren.
  • Varken e-handlare eller kund behöver göra något i köptillfället - erbjudandet om “In-home delivery” kommer i samband med aviseringen att paket är på väg.
  • Tjänsten går live 11 december.

För mer information:

Johan Holgersson, direktör marknad och digital utveckling Bring