Låt inte datorn knäcka din rygg

Vi har alla en tendens att sjunka ihop en smula när vi sitter ner. En hel dag framför datorn kan därför kännas i ryggen. Genom att dra tillbaka axlarna och hålla huvudet rakt upp får man en bättre hållning och gör ryggen en björntjänst i samma veva. Författaren och entreprenören Emma Phil har utvecklat ett redskap som hjälper alla som vill förbättra sin hållning. ”Posture” är en slags sele som drar ihop skulderbladen och rullar tillbaka framåtroterade axlar vilket gör att huvudet hamnar rakt över kotpelaren. Hållningen blir vackrare och ryggen mindre öm.

Dra nytta av den goda hållningens effekter när du presterar – vid skrivbordet, i löpspåret, på dansgolvet eller gymet. God hållning är en nyckel till förbättrade resultat. Posture Performance!

Även många vältränade människor är snedbelastade mellan fram- och baksida på grund av för ensidig träning. Posture Performance hjälper kroppen att hitta rätt vid såväl statisk belastning under långa dagar framför datorn som vid fysiskt ansträngande idrotter med krav på god hållning. Den ger också bekväm stretch av bröstmuskulaturen efter träning. Mer skonsam belastning och bättre hållning bidrar till djupare andning och hjälper dig att orka mer samtidigt som du tränar muskelgrupperna som ligger bakom snygg hållning.

-----------------------------------------------------

• emma pihl