ÅRETS POTATISINSPIRATÖR SKA UTSES

ÅRETS POTATISINSPIRATÖR SKA UTSES

”Potatisen är en värdefull råvara i den svenska mathistorien och Årets Livsmedel 2020. Sveriges mest älskade knöl förtjänar all uppmärksamhet tycker vi. Nu ska Årets Potatisinspiratör utses.” Anders Huldt, VD på Svensk Potatis.

Svensk Potatis delar ut priset som belönar en sann potatisinspiratör som lyft potatis på ett betydelsefullt och uppmärksammat sätt ut till svenska folket. – Potatis är en värdefull del av det svenska gastronomiska kulturarvet och 98 procent av landets hushåll äter potatis ofta. Nu hoppas vi att alla potatisälskare där ute vill vara med och nominera Årets Potatisinspiratör, säger Anders Huldt som är VD på Svensk Potatis.

Så utses vinnaren
Årets Potatisinspiratör ska vara en juridisk person eller informell grupp som uppmärksammat svensk potatis i media eller via utbildning, evenemang eller annan praktisk handling. Alla som vill är välkomna att nominera sin favorit på Svensk Potatis hemsida. Nomineringen öppnar nu och stänger den 15 september.

– Det finns så många potatisinspiratörer i Sverige. Förra året delades priset ut till matkreatören, kokboksförfattaren och bloggaren Julia Tuvesson som är en upptäckare och expeditionsresenär i samtidsgastronomin och sprider potatiskärlek till hundratusentals människor. I år sitter hon i juryn i Årets Potatisinspiratör.

Jury i Årets Potatisinspiratör 2021
• Eric Winding, juryns ordförande och styrelseordförande Svensk Potatis
• Lennart Wikström, Tejarps Förlag som ger ut tidningen Viola Potatis, samarbetspartner
• Hanna Wedin, Creative Director på Social Industries
• Paul Svensson, kock, kokboksförfattare, restaurang Fotografiska och Paul Taylor Lanthandel
• Julia Tuvesson, Årets Potatisinspiratör 2020
• Håkan Jönsson, matforskare, etnolog och kock
• Kajsa Asp Jonson, mersmak kommunikation, journalist, föreläsare, kokboksförfattare

Prisutdelning på Potatisens dag
Årets Potatisinspiratör 2021 får ära, berömmelse och tilldelas en symbolisk gåva, diplom samt en resa till Dalarna med boende vid Siljan och besök bland annat på Snöborgs Gård där potatis odlas och packas med stort hållbarhetshjärta och kretsloppstänkande.

Priset delas ut på Potatisens dag den 26 oktober i Gröna Näringens Hus i Stockholm.

Välkommen med frågor kring pressreleasen:
Svensk Potatis
Anders Huldt