Öppen Gård med potatisskörd hos Svärds Potatis i Ödeshög

Branschorganisationen Svensk Potatis presenterar Öppen Gård, konsumentaktiviteter där svenska potatisodlare välkomnar hela familjen att följa med i potatisskörden och lära sig mer om dagens moderna, miljömedvetna och kvalitetsinriktade odling. Aktiviteterna pågår under hösten på olika platser i landet. 25 september är det dags för Svärds Potatis i Ödeshög.

Öppen Gård är ett utmärkt tillfälle för matintresserade konsumenter att besöka en gård och följa potatisens resa från åkern till packning för butik. Aktiviteterna är skapade för hela familjen.Svärds Potatis i Ödeshög öppnar sin gård, Jeanneberg, den 25 september och visar plockning i fält, sortering och packning av potatis. Leif och Göran kommer under dagen att köra med veterantraktorer och visa hur man odlade potatis förr. Odlaren Isak ”Drängen” Hermansson berättar hur de arbetar med kvalitet och största möjliga miljöhänsyn i odlingen. Representanter från Svensk Potatis finns på plats och svarar på frågor om potatis, olika sorter och ger tillagningstips.

Alla bjuds på ”Körv med mos” och barnen får plocka sin egen potatis och ta med den hem gratis. Den som under dagen handlar av vår erkänt goda potatis deltar i en utlottning. Efter dagens slut drar vi lott om vem som ska vinna sitt potatisköp – max 500 kg.

För mer information, kontakta:
Öppen Gård, 25 september kl 10.00 – 15.00, Svärds Potatis, Jeanneberg, Ödeshög
Isak ”Drängen” Hermansson, 070-34 37 412 , www.svardspotatis.se

Branschorganisationen Svensk Potatis:
Lars Elofson, ordförande, lars.elofson@bjarenet.com , 0768 – 08 64 94

Pressinformation och bilder www.newsdesk.se/pressroom/potatis
Konsumentinformation och recept www.merpotatis.nu

Aktiviteterna ingår i kampanjen Merpotatis.nu för att väcka uppmärksamhet för potatis. Målet är att öka konsumtionen genom att bidra med kunskap och inspiration. Projektet kommer att pågå i tre år och finansieras med stöd av Europeiska Unionen och Lantbrukarnas Riksförbund. Aktiviteterna genomförs av branschorganisationen Svensk Potatis.

Regioner

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att informera och marknadsföra potatis. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter. En styrka i organisationen är att vi har medlemmar från såväl odling som förpackare/handlare. Detta spektrum ger organisationen en bred och stabil grund, med hög kompetens och god förankring i hela branschen.