Öppen Gård med potatisskörd på Stjernarps Gods, Eldsberga

Branschorganisationen Svensk Potatis presenterar Öppen Gård, konsumentaktiviteter där svenska potatisodlare välkomnar hela familjen att följa med i potatisskörden och lära sig mer om dagens moderna, miljömedvetna och kvalitetsinriktade odling. Aktiviteterna pågår under hösten på olika platser i landet. 12 september är det dags för Stjernarps Gods i Eldsberga.

Stjernarps Gods håller öppet ute på fältet vid de nya dammarna, söndagen den 12 september. Besökare får se potatisupptagning och har även möjlighet att åka med en maskin. Barnen får gräva upp sin egen potatis på fältet, maskiner som används vid potatisodling finns uppställda och representanter från Branschorganisationen Svensk Potatis informerar om olika sorter, ger tillagningstips och bjuder på provsmakning av olika sorters wokade potatisar.

Vi får veta mer om våtmarken, hur man anlägger och varför det är bra med en våtmark. MaskinGruppen har med bandmaskiner ute på fältet och där finner vi också Växa som visar växtodlings försök som gjorts med fokus på miljö, växtnäring och vatten.

För mer information, kontakta:
Öppen Gård, 12 september kl 11.00 – 15.00, Stjernarps Gods, Eldsberga
AnnaKarin Hamilton, annakarin@stjernarp.se , telefon 0705 – 34 90 63

Branschorganisationen Svensk Potatis:
Lars Elofson, ordförande, lars.elofson@bjarenet.com , 0768 – 08 64 94

Pressinformation och bilder www.newsdesk.se/pressroom/potatis
Konsumentinformation och recept www.merpotatis.nu

Aktiviteterna ingår i kampanjen Merpotatis.nu för att väcka uppmärksamhet för potatis. Målet är att
öka konsumtionen genom att bidra med kunskap och inspiration. Projektet kommer att pågå i tre år
och finansieras med stöd av Europeiska Unionen och Lantbrukarnas Riksförbund. Aktiviteterna genomförs av Branschorganisationen Svensk Potatis.

Regioner