Öppen Gård med potatisskörd på Varalövs Gård, Ängelholm

Branschorganisationen Svensk Potatis presenterar Öppen Gård, konsumentaktiviteter där svenska potatisodlare välkomnar hela familjen att följa med i potatisskörden och lära sig mer om dagens moderna, miljömedvetna och kvalitetsinriktade odling. Aktiviteterna pågår under hösten på olika platser i landet. Den 12 september öppnar Varalövs Gård upp sin gård för besökare.

Öppen Gård är ett utmärkt tillfälle för matintresserade konsumenter att besöka en gård och följa potatisens resa. Aktiviteterna är skapade för hela familjen. Besökare får åka traktor och vagn ut till potatisfältet och följa potatisens väg hem till gården. Varalövs Gård visar hur potatisupptagning gick till förr och hur man plockar upp nu. Runt gården står olika maskiner och ett antal veterantraktorer uppställda. Representanter från Svensk Potatis finns på plats och svarar på frågor om potatis, olika sorter och tillagningstips.

Varalövs Gårdbutik firar 20 år med att bjuda på provsmakning av höstens goda potatissoppa och har försäljning av potatis och grönsaker från gården. Tipstävling för hela familjen och ponnyridning för de små. I verkstan bjuder familjen Nilsson på kaffe och kaka med underhållning.

För mer information, kontakta:
Öppen Gård, 12 september kl 10.00 – 15.00, Varalövs Gård, Ängelholm
Carina Nilsson, tord.nilsson@lm.lrf.se , 0431 – 221 12 eller 0705 – 86 89 96

Branschorganisationen Svensk Potatis:
Lars Elofson, ordförande, lars.elofson@bjarenet.com , 0768 – 08 64 94

Pressinformation och bilder www.newsdesk.se/pressroom/potatis
Konsumentinformation och recept www.merpotatis.nu

Aktiviteterna ingår i kampanjen Merpotatis.nu för att väcka uppmärksamhet för potatis. Målet är att öka konsumtionen genom att bidra med kunskap och inspiration. Projektet kommer att pågå i tre år och finansieras med stöd av Europeiska Unionen och Lantbrukarnas Riksförbund. Aktiviteterna genomförs av branschorganisationen Svensk Potatis.

Regioner

Svensk Potatis är en konkurrensneutral branschorganisation, vars främsta uppgift är att informera och marknadsföra potatis. Verksamheten finansieras via medlemsavgifter. En styrka i organisationen är att vi har medlemmar från såväl odling som förpackare/handlare. Detta spektrum ger organisationen en bred och stabil grund, med hög kompetens och god förankring i hela branschen.