​Sverige laddar för batteriproduktion i världsklass

Behoven av högpresterande och hållbara batterier ökar rekordartat världen över. Att intresset var stort märktes tydligt vid Power Circles och InnoEnergys batteriseminarium på Teaterskeppet i Almedalen i år – där InnoEnergy också släppte en helt färsk nyhet.

Batterier finns helt plötsligt på allas läppar. Där tidigare baskraft eller svängmassa diskuterades är nu miljömässigt hållbar produktion av kraftfulla batterier den hetaste energifrågan. Men varför? Flera svar framkom vid Power Circles och InnoEnergys fullsatta seminarium i Almedalen.

Ett viktigt kriterium var Parisagendans krav på mer miljömässigt framställd energi, vilket Peter Carlsson, vd för heta batteriföretaget NorthVolt tog fasta på. Ett annat var marknadens enorma behov.

–Tittar man på marknaden så produceras idag runt 5 GWh, men någonstans runt 2025 kommer vi behöva 200 GWh, berättade Peter Carlsson.

Panelsamtal under ledning av moderator Charlotte Bergqvist, från vänster Peter Carlsson, NorthVolt, Olle Johansson, Power Circle, Björn Jernström, Ferroamp och Robert Larsson, ABB. Foto: Power Circle

Viss efterfrågan står fastigheter för. Björn Jernström, grundare och CTO Ferroamp berättade vidare.

–Just i fastigheter handlar det primärt om effektfrågan, sade Jernström. Tydligaste applikationsområdet som vi ser i Sverige idag är stationära energilager.

Effektoptimering av hushållsapplikationer skulle kunna bli ett jätteviktigt område i framtiden, menade panelen överlag. Såväl boostade brödrostar – som rostar bröd på fem sekunder – som supersnabbt uppvärmda bastuaggregat för den finska marknaden föreslogs, om än med viss humor.

–En oväntad utveckling, som jag tror inte ligger alltför långt fram, är att vi bygger hus helt utan elnät, siade Björn Jernström. Då har man ett stationärt batteri i huset, och så tankar man huset med hjälp av bilen!

Stora möjligheter till utveckling av framtida effektsmarta innovationer finns alltså. Men den kanske främsta anledningen till att batterimarknaden nu befinner sig i en starkt uppgående trend står otvetydigt elbilsutveckling för.

–Eldrivna fordon är det första området där batterierna lär komma att vända upp och ned på hela branschen. Men även kraftbranschen kommer, sade Olle Johansson, vd Power Circle.

Johansson fick medhåll i elbilskommentaren av Robert Larsson, divisionschef på ABB.

–Och det som har hänt nu är att bilbranschen har sagt att ”vi kör på litiumjon”, och så kommer superentreprenörer som Peter Carlsson och säger att ”med vissa volymer kan vi få det här till 100 USD per kWh”. Och så bara smäller det!

”Smällen”, som Larsson tog upp, är tidigare Teslasvensken Peter Carlssons satsning på att finansiera upp och starta en nordisk batterifabrik, men uppåt 3 000 anställda och ett investeringsbehov på 40 miljarder kronor. I dagsläget arbetar Carlsson bland annat med att titta på vilken stad i Sverige eller Finland som kommer att väljas ut för satsningen. ”Finalister” var Västerås, Malmö, Göteborg, Mariestad/Skövde, Luleå, Skellefteå, Norrköping och Gävle i Sverige, samt Vasa och Kotka-Hamina i Finland, där Västerås och Skellefteå nu gått vidare. Men det är tal om en stor och komplex satsning.

–Man kan jämföra det med att sätta upp en kemifabrik samtidigt med flera pappersbruk. Och så sätta allt i renrum! förklarade Peter Carlsson.

Panelsamtal med (från vänster) Robert Larsson, ABB, Magnus Hall, Vattenfall, Kenneth Johansson, InnoEnergy och Peter Nygårds, NorthVolt. Foto: Power Circle

Åtskilliga utmaningar väntar självfallet för NorthVolt innan detta jätteprojekt går i lås. Seminariepubliken frågade exempelvis om inte litium- eller koboltbrist kunde ställa till med problem. Carlsson svarade dock att litium ännu inte är någon stor bristvara, och att NorthVolt genom en holistisk syn på råmaterialfrågan kan förebygga även kobolt- och annan brist.

–Vi tittar mycket på olika återvinningstekniker. Frysning är ett sätt, mikrovibrationer ett annat. Det är också givande att se att mycket lovande forskning på det här området kommer från Sverige.

För sådana här satsningar behövs självfallet finansiering och ett nära samarbete med forskningsvärlden. En viktig aktör i sammanhanget är de kunskaps- och innovationscentra (KIC) som har byggts upp av EU med fokus på stora internationella utmaningar. I fallet med NorthVolt är en betydelsefull partner KIC:en InnoEnergy, med kontor i Sverige och med syfte att verka för innovativa lösningar för hållbar energi.

–I allt vi håller på med ska vi bidra till att trygga försörjningen, minska kostnaderna i energivärdekedjan och minska koldioxidpåverkan, sade Kenneth Johansson, vd InnoEnergy Scandinavia.

I sina olika verksamheter har InnoEnergy hittills investerat cirka 157 miljoner euro (med motfinansiering: 600 miljoner euro). Affärscasen som InnoEnergy har investerat i ska samtidigt generera imponerande tre miljarder euro i förväntad försäljning.

Att InnoEnergy är på rätt väg märks på många sätt:

–Vi har idag, kl. 10.15, fått i uppdrag av den europeiska energiunionen att koordinera EU:s strategi för batterier över hela Europa, tillkännagav Kenneth Johansson stolt, och släppte därmed en Almedalsunik nyhet.

EU bidrar också med starkt stöd till NorthVolt specifikt, där Peter Carlsson menade att de europeiska aktörerna hade stor insikt i att en egen batteriindustri skulle vara verkligt strategisk för kontinenten, och motverka den idag så totala asiatiska dominansen på batterisektorn. Drivkraften, framsyntheten och varumärkespotentialen i EU:s starka miljöprofil, inte minst genom det unika producentansvaret, nämndes också av Carlsson.

Sista panelen med Peter Carlsson, Magnus Hall, Tomas Rydberg, IVL och Pia Sandvik, RISE. Foto: Joakim Rådström

Viss kritik mot batteritillverkning har kommit under den senaste tiden, bland annat i medierapporteringen av IVLs jämförande sammanställning av olika batterilösningar och deras miljöpåverkan. Samtidigt pekade på Peter Carlsson själv på vilka effekter batteritillverkning har.

–Det man ska komma ihåg är att det går åt väldigt mycket energi att tillverka batterier. Vi konsumerar ungefär 75 gånger så mycket energi som vi levererar, sade Carlsson.

Såväl Power Circle som många andra aktörer har dock kritiserat en del av IVL:s slutsatser, och framför allt den diskussion den gett upphov till som inte tar i beaktande den snabba teknikutvecklingen eller de stora skillnaderna som finns mellan olika batterier. Även IVL-forskaren Tomas Rydberg poängterade under seminariet att en produktion i Sverige kan ge många fördelar ur ett hållbarhetsperspektiv.

Även om det första spadtaget till NorthVolt-fabriken ännu inte tagits, förväntas en första pilotlina tas i bruk inom något år, och den fullt utbyggda fabriken bör vara igång redan runt 2025, om allt går enligt planerna.

–Vi tog faktiskt i veckan vårt första formella kundkontrakt, vilket vi förstås är väldigt glada för! sade Peter Carlsson.

-------------------------------------------------------

Text: JOAKIM RÅDSTRÖM, Frilansjournalist

Hemsida: www.joakimradstrom.com

E-postadress: freelance@joakimradstrom.com