6 730 laddbara fordon i Sverige

Under september ökade antalet laddbara fordon i Sverige med 375 stycken. Hittills i år har de laddbara fordonen ökat med 109 procent eller 3 508 fordon. Det totala beståndet uppgick i slutet av september till 6 730 fordon, fördelat på 3 978 laddhybrider, 1 869 eldrivna personbilar, 738 eldrivna lätta lastbilar samt 145 eldrivna fyrhjuliga mc.

www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

Trenden att laddhybriderna dominerar beståndsökningarna fortsätter, för september utgjordes drygt två tredjedelar av ökningen av laddhybrider. I slutet av september fanns laddbara fordon registrerade i 257 av landets 290 kommuner.

- September blev en av de sämre månaderna detta år för laddbara fordon. Det är dock inte förvånande givet det oklara läget för supermiljöbilspremien. Istället får man glädja sig åt att antalet laddbara fordon redan fördubblats i år, säger Olle Johansson, VD Power Circle.

- Förra veckan lanserade vi en nationell databas för laddinfrastruktur som länge varit efterfrågad (laddinfra.se). Jag vill uppmana alla som äger en laddstation att registera den i den nationella databasen för att bidra till att samla alla laddstationer på ett ställe och underlätta för elbilister. Redan har många laddstationer registrerats, men fler återstår, fortsätter Olle Johansson.

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (749 st) och Renault Kangoo (632 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (1 781 st) och Toyota Prius (1 006 st) vanligast. De flesta laddbara fordonen ägs av juridiska personer (83 %), vilket är en trend som håller i sig. Den vanligaste kontakten på fordonen är fortfarande Typ1 (70 %), följt av Typ2 (24 %).

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

• elektricitet
  • el