Snart blir Elbilssverige enklare

Med den helt nya nationella databasen Laddinfra.se samlas hela den svenska laddinfrastrukturen på en och samma plats. Laddinfra.se gör det äntligen möjligt att utveckla appar och andra tjänster där elbilister kan hitta laddstationer över hela Sverige, och exempelvis i realtid kunna se om laddstationerna fungerar och om de är lediga eller upptagna. Att vara elbilist kommer snart att bli mycket enklare.

Den svenska laddinfrastrukturen växer så att det knakar och samtidigt utvecklas tekniken snabbt framåt. Därför lanserar Power Circle nu Laddinfra.se, en nationell databas för den svenska laddinfrastrukturen. Laddinfra.se syftar till att göra det enkelt att använda och ladda eldrivna fordon i Sverige, och på så sätt skapa fler elbilister.

Laddinfra.se är en öppen databas som bygger på ett beprövat koncept från Norge. Den norska laddinfrastrukturen finns sedan länge samlad, strukturerad och tillgängliggjord i en central databas som heter Nobil.no. Laddinfra.se är den svenska motsvarigheten och stöds av flera starka aktörer inom svensk E-mobility.

Varför tar ni detta initiativ?

– Laddning, och specifikt att hitta laddstationer, är en nyckelfråga för att öka de laddbara fordonens användbarhet och konkurrenskraft. Genom att erbjuda en öppen databas där information om publika laddstationer kan registreras och tillgängliggöras hoppas vi kunna få än mer fart på elbilsintroduktionen, berättar Olle Johansson, VD för Power Circle.

Men finns det inte redan databaser och karttjänster för laddstationer?

– Jo, exempelvis har Fortum en egen databas och en karttjänst som visar just deras laddstationer. Det finns också användardrivna och bra initiativ som exempelvis uppladdning.nu. Men att alla ska samla in sin egen information är inte hållbart i längden. Med Laddinfra.se samlar vi all information i ett centralt nav och erbjuder nya möjligheter som att till exempel visa realtidsinformation om laddstationerna. Sammantaget innebär Laddinfra.se att befintliga karttjänster och appar kan förbättras, och att nya tjänster kan utvecklas. Fortum är en av många aktörer som stödjer Laddinfra.se eftersom databasen skapar nya möjligheter.

Så Power Circle kommer inte att utveckla karttjänster och appar?

– Nej, vi ser till att med hjälp av branschen och andra samla in och tillgängliggöra informationen i en databas. Det är sedan upp till marknadens ideella och kommersiella krafter att utveckla de tjänster som ska brukas av slutanvändaren. Vi tror att det finns utrymme för många tjänster på området, inte minst i form av appar och webbtjänster.

Finns det några krav för att få ha med en laddstation i databasen?

– Syftet är att samla in information om laddstationer, så det är endast uttag och utrustning särskilt avsedd för laddning av elfordon som avses. Vi inkluderar också laddstationer med schukouttag då dessa fortfarande är viktiga för elbilister. Vi ställer dock krav på att laddstationerna ska vara publika eller semipublika för att få finnas i databasen.

Vad är nästa steg för dem som har en laddstation?

– Databasen är färdig att ta emot information och flera aktörer som äger många laddstationer har redan lagt in dessa i databasen. Vi uppmanar nu alla som äger en publik laddstation att registrera denna i databasen. I november ska databasen vara fylld med alla publika laddstationer i Sverige. Under hösten kommer ett antal tjänster som använder databasen att lanseras, avslutar Olle Johansson.

www.laddinfra.se finns mer information om hur en laddstation rapporteras in till databasen och hur databasen kan användas för att skapa tjänster. Alla, såväl företag som privatpersoner, har möjlighet att rapportera in laddstationer. På Laddinfra.se publiceras löpande information om hur arbetet fortskrider.

Initiativet genomförs av Power Circle med stöd från ABB, Fortum, Garo, Jämtkraft, Falu Energi & Vatten, Chargestorm, Mitsubishi, Volkswagen, Nissan, Vattenfall, Elforsk, Svensk Energi, Renault, Sundsvall Elnät, Volvo PV, Eniro, Audi och Öresundskraft.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB, +46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org