Laddbara bilar fortsätter öka i rekordtakt

Under augusti månad sattes nytt rekord för ökning av laddbara bilar under en enskild månad. Men det rekordet blev inte långlivat. Under september ökade antalet laddbara bilar med 1 825 stycken, vilket innebär att det nu finns 39 656 laddbara bilar på svenska vägar. – De laddbara bilarna fortsätter att ta marknadsandel, vilket vi tror accelererar ytterligare nästa år, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

I slutet av september fanns totalt 39 656 laddbara bilar i Sverige, efter en ökning under månaden med 1 825 fordon. Sett till hela beståndet av laddbara bilar fortsätter laddhybriderna att ha en stark position med 69 % marknadsandel.

Även geografiskt fortsätter spridningen av laddbara bilar. Det finns idag endast en kommun i Sverige som saknar registrerade elbilar eller laddhybrider. I över 100 kommuner finns minst 50 laddbara bilar registrerade per kommun och i sex kommuner finns över 1 000 laddbara bilar. Anmärkningsvärt är dock att hela 85 kommuner saknar registrerade laddpunkter i den nationella svenska databasen (laddinfra.se).

Under september uppnåddes tre viktiga milstolpar: Det har hittills i år tillkommit mer än 10 000 (11 548) laddbara bilar, i Stockholms kommun finns nu över 10 000 (10 385) laddbara bilar och det finns nu totalt i Sverige över 10 000 helt eldrivna personbilar.

Bland nya bilar är marknadsandelen för laddbart 4,5 %. Men för vissa modeller där det finns både el/laddhybrid och konventionella drivlinor att välja mellan ligger den laddbara andelen mycket högre, exempelvis Mitsubishi Outlander (ca 75 % laddhybrider), Kia Optima (ca 69 % laddhybrider) och Volkswagen Passat (ca 32 % laddhybrider)*.

- De senaste månaderna har ökningarna av laddbara bilar nått nya rekordnivåer och det är tydligt att bland de modeller där det är möjligt att välja eldrift så är kunderna benägna att göra det. Ökande modellutbud och en växande laddinfrastruktur skapar därför snabbt möjlighet för fler kunder att välja eldrift inom överskådlig tid, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 3 825 laddpunkter (+91) fördelat på 1 093 laddstationer. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger oförändrat på 0,1.

Det finns nu totalt 51 eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 10 olika kommuner.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S (2 685 st) samt Nissan Leaf (2 638 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (7 303 st) och Volkswagen Passat GTE (7002 st) vanligast.

www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

ELIS - Elbilen i Sverige

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

*Baserat på statistik över nybilsregistreringar september 2017, BilSweden.

För mer information, kontakta:

Olle Johansson, vd, Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på ELIS, kontakta;

Mazdak Haghanipour, Sakkunnig e-mobility, Power Circle AB

+46 (0)72-732 48 11, mazdak.haghanipour@powercircle.org