"Efter att ha följt en familj genom fyra graviditeter lär man känna varandra väl"

Blogginlägg -

Katarina Sandström har sedan 1999 arbetat som barnmorska på Charlottamottagningen i Karlstad. Hon arbetar med mödravård, infertilitet, preventivmedelsrådgivning och sex och samlevnadsrådgivning. Sedan hösten 2012 ingår hon även i kvalitetsdialoggruppen för hälso- och sjukvård.

Jag tänkte skriva om mitt "vanliga” jobb. Mitt vanliga barnmorskearbete det vill säga (jag har ju ett ”ovanligt” också, som jag tänkte återkomma till i ett senare inlägg!).

Jag arbetar på en liten mottagning. Vi är två barnmorskor, en läkare och en undersköterska. Charlottamottagningen i Karlstad har haft mödravårdända sedan starten 1997. Vi har kvinnor som väntar sitt fjärde barn och skriver in sig. Efter att ha följt en familj genom fyra graviditeter lär man känna varandra väl. Det är fantastiskt.

Vi har sedan ett tag tillbaka ändrat inriktning på mottagningen. Det kändes självklart både vemodigt och otroligt roligt! Jag känner mig faktiskt priviligierad, att som 56-åring få helt nya arbetsuppgifter i en redan trygg miljö och med kollegor jag känner väl.

Den nya patientgruppen är infertila.

Vi gör basutredning, en första bedömning hos barnmorska och läkare, för att senare kunna starta upp och förbereda, för att dom slutligen ska till sin valda klinik för insättning av ägg.

Samtalen handlar ofta om att stötta och lyssna. Många glömmer sig själva för att finnas till för alla andra.
Att få sitta ner i en stol med några tända ljus och en radio på lågt tillsammans med nån som lyssnar, betyder ofta mycket.Men vissa dagar är de samma oavsett patientklientel. Så nu är det telefontid som gäller!