Praktikertjänst ska lära Kina om primärvård

Imorgon tisdag får Råcksta-Vällingbys vårdcentral, som drivs av Praktikertjänst, besök av en kinesisk delegation inför Kinas hälso- och sjukvårdsministers Sverigeresa. Syftet med besöket är att lära sig mer om hur svensk primärvård fungerar.

- Vi bedriver idag högkvalitativ primärvård och rehabilitering på över hundra enheter runt om i Sverige. Råcksta-Vällingby är ett utmärkt exempel på en modern vårdcentral som jag är övertygad om att den kinesiska delegationen kommer att kunna lära sig mycket av, säger Göran Modin, chef för primärvård och rehabilitering på Praktikertjänst.

Kinas hälso- och sjukvård står inför betydande förändringar och utmaningar, där behovet av att bygga upp en fungerande primärvård är stort. Praktikertjänst har genom Swecare fått förfrågan om att stödja i arbetet för att exportera svensk primärvård.

- Vi är stolta över att bli tillfrågade i det här sammanhanget och vi tror att Praktikertjänst har mycket att tillföra.

Mer information:
För eventuellt deltagande eller mer information om besöket, kontakta Erik Lindén, tillförordnad presschef Praktikertjänst, på 070-789 38 34 eller erik.linden@ptj.se.

Praktikertjänst är den största koncernen inom privat tandvård och hälso- och sjukvård i Sverige. Affärsmodellen är unik med 1 900 aktieägare som själva är verksamhetsansvariga på mottagningar runt om i landet. Aktieägarna är tandläkare, tandtekniker, tandhygienister, läkare, sjukgymnaster, psykoanalytiker/terapeuter, psykologer, sjuksköterskor, barnmorskor, logopeder, arbetsterapeuter, socionomer, kiropraktorer och dietister. Omsättningen är cirka 10 miljarder kronor och antalet medarbetare cirka 9 269. Inom koncernen ingår även ett tjugotal dotterbolag som står för cirka 17 procent av omsättningen.

Bättre vård för bättre liv ▪ www.praktikertjanst.se