Tandvården kan upptäcka benskörhet

Tandvården kan upptäcka benskörhet

EU har identifierat osteoporos som en av de stora folksjukdomarna i Europa, och Sverige är inte något undantag. För personer som drabbas av en så kallad fragilitetsfraktur innebär det oftast ett stort lidande och en försämrad livskvalitet, och inte sällan livslång sjukhusvistelse eller för tidig död. För samhället innebär varje fragilitetsfraktur också en mycket stor kostnad.

Flera studier har visat att röntgenundersökningar som görs inom tandvården innehåller mycket information när det gäller bentäthet, och att det finns starka samband mellan bentätheten i käken och i övriga delar av kroppen. Genom att studera och analysera röntgenbilderna som tas inom tandvården skulle tandläkaren kunna identifiera personer som löper risk för att drabbas av frakturer – långt innan den första frakturen uppträder.
Benstrukturen i underkäken och i kotorna är av samma typ, och ger samma ”sjukdomsmanifestation”.

Att tidigt upptäcka tendenser till, eller bekräftad, osteoporos förbättrar möjligheten för patienten att ta tag i situationen och sätta in livsstilsåtgärder som motion och kost, rökstopp eller medicinering, vilket ger ett bättre behandlingsresultat och kan förhindra att frakturer uppstår.
Eftersom en mycket stor del av den vuxna befolkningen regelbundet besöker tandvården, har frågan om bentäthetsmätning hos tandläkaren på senare tid blivit alltmer intressant. De flesta som lider av osteoporos, eller benskörhet, vet inte om det utan sjukdomen upptäcks som regel första gången personen kommer till sjukhuset med en fraktur, och kan man då vid tandvårdsbesöket identifiera sjukdomen finns det mycket att vinna.
Inom Praktikertjänst erbjuder idag runt 25 tandläkarmottagningar sina patienter denna möjlighet - något som är oerhört uppskattat.

Kurs på temat

I morgon, fredag den 5 december, samlas ytterligare ett antal tandvårdsmedarbetare till en av Praktikertjänst anordnad kurs i ämnet, för att därefter kunna sätta igång med bentäthetsmätning med hjälp av tandröntgen.
Kursgivare är professorn i endokrinologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, tillika ordföranden i Svenska Osteoporosföreningen, Mattias Lorenzon, och professorn i odontologisk radiologi, Odontologiska Fakulteten vid Malmö högskola, Christina Lindh. Hon har forskat på bentäthet i käkarna och är den som via EUs stora Osteodentprojekt introducerat tandvården i ämnet. Dessutom kommer tandläkare Kjell Kärrbrink, som sedan 2005 arbetat med metoder för hur tandläkare tidigt ska kunna analysera risk för benskörhet, att föreläsa om hur man går till väga.

Rent praktiskt går det till så att tandläkarna tar vanliga röntgenbilder som sedan skickas för analys av det företag som ligger bakom analysprogrammet, Boneprox. Visar det sig att patienten i fråga befinner sig i riskzonen för osteoporos, hänvisas denne till i första hand sin egen husläkare för en vidare utredning. Tandvården ställer med andra ord inte några diagnoser men gör en riskidentifiering och hjälper patienten att ta tag i situationen.

Praktikertjänsts affärsområde Tandvård är den största privata tandvårdsaktören i Sverige, med landets mest nöjda patienter. Affärsmodellen är unik med cirka 1 200 aktieägare som själva arbetar med tandvård på mottagningar och laboratorier runt om i landet. Affärsområdets omsättning är cirka 4,7 miljarder kronor och antalet medarbetare cirka 4 700. Bättre vård för bättre liv. www.praktikertjanst.se.