När Pressbyrån blev Glassbyrån – historien från 1935 fram till idag

När Pressbyrån blev Glassbyrån – historien från 1935 fram till idag

Nu i sommarvärmen är det många som passar på att unna sig en glass eller två. Vi på Pressbyrån har varit pionjärer inom glass ända sedan 1930-talet – då vi var först i Sverige med att tillverka och sälja färdigförpackad pinnglass.

Historien börjar med att Pressbyrån anordnade en studieresa till USA 1932. På plats upptäcktes flera nya moderniteter och innovationer, men det som fångade besökarnas ögon lite extra var den färdigförpackad pinnglassen – något som på den tiden ansågs vara en fantastisk innovation. Redan då var alltså Pressbyrån Sveriges mest nytänkande kiosk.

Det var nämligen så att i Sverige under den här tiden var det vanligaste sättet att sälja glass på i lösvikt, direkt ur en öppen förpackning, som sedan skopades ner i en våffelstrut. Det ansågs med tiden av bland annat hälsovårdsinspektörer vara ohygieniskt – inte minst i sommarvärmen. Många ansåg att denna typ av försäljning skulle förbjudas helt.

Det var därför som Pressbyrån började ta fram ett recept på sin egentillverkade pinnglass, i en egen fabrik i Stockholm. Glassen kom att kallas för Alaska Glace – och var alltså den allra första färdigförpackade pinnglassen i Sverige. Den blev snabbt en succé och en storfavorit bland stadens invånare, och genom pappersförpackningen så blev det betydligt mer hygieniskt.

Några år senare, i slutet av 1941 fanns det totalt fyra glasstillverkare i Stockholm. Året därpå gick de övriga aktörerna samman och köpte upp Alaska Glace för att bilda ett nytt företag, som senare skulle komma att få namnet Glace Bolaget – idag mer känt som GB Glace.

Precis som 1935 är våra glasskylar även idag välfyllda på Pressbyrån. Det enda som skiljer sig åt är att det idag finns betydligt fler smaker och sorter att välja på.