Pressbyrån och Reportrar utan gränser sprider innehåll som är känsligt för världens makthavare

På pressfrihetens dag den 3 maj uppmärksammar Pressbyrån fri press, vilket de har gjort varje år sedan 1906 då 59 tidningsutgivare gick ihop för att säkerställa det fria ordet och bildade företaget Svenska Pressbyrån.

I år på pressfriheten dag sätter Pressbyrån tillsammans med Reportrar utan gränser det hotfulla klimatet för svenska journalister i fokus. Ett fritt flöde av information i Sverige och i världen har aldrig varit viktigare. Yttrandefrihet är en av de viktigaste rättigheterna vi har, trots det är omkring hälften av människorna i världen inte fria att säga, läsa, skriva eller trycka vad de vill.

- Pressfrihet är långt ifrån normalt och makthavare runt om i världen tar sig rätten att censurera information. Att aktivt agera för press- och yttrandefrihet är något som ligger i vårt DNA på Pressbyrån och ständigt en aktuell fråga. Därför uppmärksammar vi pressfrihetens dag och dessutom har vi halva priset på alla tidningar i våra butiker, där delar av intäkterna går direkt till Reportrar utan gränsers arbete för fri journalistik, säger Lennart Schultz, marknadschef Pressbyrån/Reitan Convenience Sweden.

Initiativet sätter ljus på makthavares brott mot pressfrihet som allt för ofta innebär fruktansvärda konsekvenser för journalister. Genom att fortsätta prata om vikten av fri press i världen hoppas Pressbyrån att frågan fortsätter prioriteras och ta plats

-  Om man tror på pressfrihet, fri- och oberoende journalistik och mänskliga rättigheter är censur ingen bra grej. Det är därför viktigt att uppmärksamma hur makthavare världen över tystar journalister, säger Erik Halkjaer, ordförande för Reportrar utan gränser Sverige.

Pressbyrån är Sveriges mest omtyckta servicehandel med ca 310 butiker runt om i Sverige. Vi erbjuder ett brett utbud av mat, dryck, fika och andra vardagsnödvändiga varor av hög kvalitet och med smarta förpackningslösningar. Vi jobbar ständigt mot att vara den snabbaste aktören med ett brett utbud av varor för den moderna kunden i farten. Pressbyrån omsatte 3,148 miljarder 2019 och ägs av Reitan Convenience Sweden som dagligen servar 350 000 kunder i Sverige och driftsformen för butikskonceptet är franchise.