Den större varianten av den nya kioskbyggnaden på 45 kvm för bemannade Pressbyrån-butiker.

Pressbyrån satsar på ny modulbyggnad – vill bidra till tryggare torg

Pressbyrån har tillsammans med konceptbyrån Reactor tagit ett nytt grepp kring etablering och utvecklat en ny modell för fristående kioskbyggnader. Byggnaden tillverkas i Sverige och går hand i hand med den hållbarhetsstrategi som introducerades inom REITAN CONVENIENCE i Sverige 2019. Förhoppningen är att byggnaden blir ett attraktivt erbjudande gentemot kommuner och andra fastighetsägare som har lämpliga platser för byggnaden att finnas på.

Byggnaden kan tillverkas i två storlekar, en för bemannade Pressbyrån-butiker på 45 kvm och en för det nya obemannade butikskonceptet Pressbyrån Go på 22 kvm. Syftet med satsningen är att kunna bredda erbjudandet och etablera sig på platser som idag står tomma. Både stora och små städer kan vara intressanta.

“Vi vill att våra butiker ska vara en knutpunkt för ett tryggt, öppet och inkluderande samhälle. Med byggnaden kan vi bidra till att skapa trygga och upplysta platser i samhället, samtidigt som vi tillför något till stadsbilden och till samhället. På det här sättet kan vi etablera oss och erbjuda service på platser som annars inte får det. Eftersom den går att flytta fungerar den både på tillfälliga och permanenta platser vilket gör det till en extra hållbar och flexibel lösning, säger Isak Wondimu, Bygg- och Etableringsdirektör på REITAN CONVENIENCE SVERIGE AB.

Den mindre varianten på 22 kvm för obemannade Pressbyrån Go-butiker.

Förhoppningen är att såväl kommuner som andra aktörer ska bli intresserade, och se en vinning i Pressbyråns närvaro som en ljus och trygg punkt på platser som saknar det idag. Att skapa just en ljus och välkomnande plats var något som Reactor hade med sig i sitt arbete med att ta fram den nya byggnaden.

“Pressbyrån har ju sitt arv i kiosken, och vi ville föra tillbaka några av de inneboende arkitektoniska värdena därifrån. Vi ville skapa något som trots att det är flyttbart, inte är en fönsterlös container - utan en byggnad där arkitekturen bidrar till platsen och som gör den ljus, inbjudande och välkomnande. Tillgänglighet och en plats för alla har varit med genom hela arbetsprocessen och det genomsyrar också hur byggnaden tar sig uttryck och vad den kan tillföra på en plats”, säger Björn Drawfarc, VD på Reactor.

För mer information om etablering, besök: https://www.pressbyran.se/kontakt/etablering/

Kontaktperson:
Isak Wondimu, Bygg- och Etableringsdirektör på REITAN CONVENIENCE SVERIGE AB
isak.wondimu@reitanconvenience.se

Pressbyrån är Sveriges mest omtyckta servicehandel med ca 310 butiker runt om i Sverige. Vi erbjuder ett brett utbud av mat, dryck, fika och andra vardagsnödvändiga varor av hög kvalitet och med smarta förpackningslösningar. Vi jobbar ständigt mot att vara den snabbaste aktören med ett brett utbud av varor för den moderna kunden i farten. Pressbyrån omsatte 3,148 miljarder 2019 och ägs av REITAN CONVENIENCE SWEDEN AB som dagligen servar 350 000 kunder i Sverige och driftsformen för butikskonceptet är franchise.