Pressbyrån tror på en framtid för tidningen

I dagarna lämnar årets nummer av världens kanske enda tidning som enbart handlar om andra tidningar och tidningsmakeri tryckpressarna. Tidningen heter SID och är ett kvalitetsmagasin som innehåller djuplodande reportage om intressanta företeelser, trender och nyheter inom tidningsvärlden. Det är Pressbyrån som ligger bakom det uppmärksammade magasinet och det ingår i en satsning på tidningar.

Anledningen till att Pressbyrån satsar på något så annorlunda som en tidning om tidningar är att just tidningar utgör ryggraden i Pressbyråns 100-åriga historia. Pressbyrån fortsätter att satsa på tidningar.

- Vi vill dela med oss av vår kärlek för tidningar och tidningsmakeri. Till syvende och sist handlar det om att öka läslusten hos människor runt om i landet, säger Mariette Kristenson, marknadschef på Pressbyrån.

Sedan det första numret kom ut hösten 2008 har SID kartlagt Sveriges mest banbrytande magasin, granskat konsten att göra säljande omslag, tagit bilder från tidningsredaktioner jorden runt och porträtterat några av branschens tyngsta namn. I årets nummer, som är det fjärde i ordningen, finns bland annat en närgången skildring och historieskrivning av "världens bästa tidning" - Andy Warhol´s Interview. SID har varit i New York och träffat alla viktiga människor som har varit involverade i Interviews drygt 40-åriga historia. Numret innehåller även en djupdykning i fenomenet scoop där SID har gått till botten kring vad ett scoop är idag och hur detta har förändrats genom åren.

- Som vi kan se i reportagen i SID är tidningsvärlden idag troligen mer kreativ och vitalare än någonsin och nya titlar dyker ständigt upp. Intresset för tidningar är ökande och vi tar årligen in 400 nya titlar, säger Mariette Kristenson.

Pressbyrån tror inte att det finns ett motsatsförhållande mellan internets utveckling och papperstidningar och magasin utan tvärtom en samverkan som ökar intresset för läsande och kunskap. Det är bland annat därför som Pressbyrån även driver www.sidbloggen.se. På Sidbloggen publiceras nyheter, åsikter och intervjuer från magasinsvärlden varje dag. Den digitala utvecklingen har dessutom gjort det mycket lättare att starta och producera en tidning.

Pressbyrån har runt 2 500 tidningstitlar i sitt sortiment och nya titlar tillkommer ständigt samtidigt som andra försvinner. Bland dessa finns allt från Sveriges populäraste tidningar till de som knappt säljer alls och som kanske bara köps av fyra personer med ett specialintresse. Det är inte alla Pressbyråns butiker som har samtliga titlar i hyllan. Pressbyrån Extra-butikerna har flest titlar och på www.pressbyran.se går det att beställa alla internationella titlar.

För mer information, kontakta:

Mariette Kristenson, Marknadschef Pressbyrån
Mobil: 0704-54 31 41, E-mail: mariette.kristenson@reitanservicehandel.se