Rullande serieturnén rullar in på Järvaveckan

Rullande serieturnén rullar in på Järvaveckan

Under tisdagen och onsdagen rullar Rullande serieturnén in på Järva och politikerveckan. Med en husvagn full av serietidningar och några av Sveriges intressantaste rappare, poeter och serietecknare bjuds det på intervjuer, workshops, uppträdanden och ett seriebibliotek. Bland artisterna återfinns hip hop-artisterna Kumba, Adam Tensta, Allyawan och Mofeta, liksom spoken word-artisten tillika tvåan i Ortens bästa poet Iman Talabani.

Alltför många elever går idag ut grundskolan utan fullgoda kunskaper i läsförståelse. Detta innebär svårigheter att klara av högre studier och ger en ökad risk för att hamna i ett utanförskap i samhället. Rullande serietidningsturnén är ett initiativ av barnboksförfattaren m.m. Martin Widmark och hans En läsande klass tillsammans med Pressbyrån. Syftet är att uppmuntra läslust och en nyfikenhet på språket hos framför allt barn och unga. Forskning visar att en väg till läslust och att läsa böcker går via serietidningsläsande, men det finns även andra vägar till intresse för språket. Det har Rullande serietidningsturnén tagit fasta på.

Vi blandar serier med hip hop och spoken word via intervjuer, workshops, uppträdanden och ett seriebibliotek. Flera kända artister medverkar som inspiratörer till att upptäcka språket genom sina underfundiga texter och bjuder på liveuppträdanden. Vi finns på plats tisdag 12/6 och onsdag 13/6.

Bland artisterna märks Adam Tensta, Kumba, Allyawan och Mofeta. Ortens poet Iman Talabani och illustratören Lina Eriksson. Vi håller vidare en Freestyle Cypher och workshops i rap och poesi/spoken word. DJ NayNay och DJ 2Much bjuder på grym musik.

För mer info vänligen kontakta:

Lennart Schultz, lennart.schultz@reitanconvenience.se , 08-58749000

Martina Nyman, 0707-42 40 43

Susanne Hamne, susanne.hamne@enlasandeklass.se, 070-620 11 94

Pressbyrån är en rikstäckande servicehandelskedja med runt 310 butiker och med en varuomsättning på 2,9 miljarder kronor år 2018. Pressbyrån har ett välsorterat sortiment bestående av tidningar och magasin, snabbmat och kaffe, konfektyr, frukt och dryck samt ett rikt utbud av tjänster som tex färdbevis, presentkort, spel och lotter. Sedan starten för över 100 år sedan har Pressbyrån varit etablerat nära kunden, lättillgängligt där många människor rör sig. Pressbyrån ägs av Reitan Convenience Sweden AB och driftsformen för butikskonceptet är franchise.