Myresjöhus ”Årets hus”

Arne Edman, arkitekt på Myresjöhus kröner sin långa karriär med att vinna omröstningen om Årets Hus i tidningen Hus och Hem med sin villa Avanti. Det är tidningens läsare som har röstat fram Årets Hus. Det vinnande huset blev en modifierad variant av hus Avanti. Familjen Bodin som bor i huset älskar det för rymden, ljuset och ytorna. Priset delades ut på Stockholm Furniture Fair. Förutom Myresjöhus arkitekt Arne Edman, fick även makarna Bodin och arkitekt Stefan Dallendorfer del i priset. – För oss är utmärkelsen ett kvitto på att vi gör hus som folk verkligen vill ha, säger Mikael Olsson vd för Prevesta, där Myresjöhus ingår tillsammans med SmålandsVillan. Arne Edman ritade Villa Avanti 2003, och det är en av hans personliga favoriter. – Jag fick uppdraget att göra en enplans funkishus. Det var något som inte fanns i min värld, eftersom ett typiskt funkishus från 30-talet ju har två våningar och kuverttak. Så Avanti blev något helt nytt. Arne klurade en stund på uppgiften och gjorde ett hus med låg taklutning och lutande innertak för att få rymd och volym. Huset skulle passa på smala tomter, så sovdelen blev långsmal medan samvarodelen blev rymligare. En del av det L-formade vardagsrummet är helt inglasad, för att få direktkontakt med trädgården. Jessica och Tobias Bodin som bor i Årets Hus har funnit sig väl tillrätta. När de planerade huset och skissade på ändringar tillsammans med arkitektvännen Stefan Dallendorfer, blev de glatt överraskade över hur tillmötesgående Myresjöhus var och att det fanns så stor flexibilitet inom ramen för modulsystemet. I år firar Myresjöhus 80-årsjubileum, och har bebyggt Sverige med 80 000 hus sedan starten 1927. Arne Edman började på Myresjöhus 1960, och har ritat hus ända sedan dess. – Det känns bra att se mina hus när jag är ute och reser i Sverige. Själv bor Arne i ett 70-talshus med källare, som han har ritat själv. Han har hunnit bli 64 och funderar på att gå i pension. Så småningom. Men inte riktigt än. För mer information, kontakta Mikael Olsson, VD Prevesta 0383-96 000 www.prevesta.com Myresjöhus ingår i Prevesta, Sveriges ledande producent av småhus som marknadsför, tillverkar och bygger monteringsfärdiga trähus. I koncernen ingår förutom Myresjöhus även SmålandsVillan och Myresjö Mark. Årsomsättningen är cirka 1,7 miljarder kronor och antalet anställda drygt 500. Prevesta ägs av Industri Kapital och företagsledningen. Merparten av husen säljs på den svenska hemmamarknaden. Exportverksamheten omfattar huvudsakligen de nordiska länderna. Sedan starten 1927 har Prevestakoncernen levererat ca 80 000 hus. Huvudkontoret är beläget i Myresjö i Småland. Prevesta har produktion i Myresjö, Vrigstad och Sundsvall. Anläggningarna är bland de modernaste i Europa och möjliggör effektiv och kvalitetssäker totalproduktion.