Fler vill leva mer hållbart

Fler vill leva mer hållbart

Svenska folket har aldrig svarat tydligare – nästan alla (95%) anser att hållbarhet är en viktig och angelägen fråga. En majoritet anser att de lever hållbart och att det främst är för att det är deras ansvar som människa. Samtidigt är det många som uttrycker att de vill leva mer hållbart än vad de gör idag. Detta visar den riksomfattande undersökning om svenskarnas attityder till hållbarhet som lanseras idag.

Det är framför allt miljö- och klimataspekten som är tongivande i hållbarhetsbegreppet och vi ser i undersökningen att oron för klimatet aldrig tidigare varit så hög som nu. Undersökningen ”Svenskar och hållbarhet” är genomförd för tredje året i rad av Insight Intelligence tillsammans med PreZero*, LKAB, Öresundskraft och Sparbanken Syd.

Glada men inte nöjda.
På frågan om vilka branscher i svenskt näringsliv som man tror arbetar mest aktivt med sitt hållbarhetsarbete svarar 39 % av respondenterna avfallsbranschen, vilket gör oss till en god tvåa efter energibranschen som ligger i topp (49 %).

- Som leverantör av avfalls- och återvinningstjänster arbetar vi målmedvetet med hållbarhetsfrågan tillsammans med våra kunder. Att detta arbete gör skillnad syns nu i undersökningsresultatet vilket är glädjande, kommenterar Anna Björksten, kommunikationschef på PreZero. Vi är glada men inte nöjda. Att lyfta fram de effekter som vårt arbete har i ett hållbarhetsperspektiv blir allt viktigare för att skapa ökad förståelse och insikter i hur vi kan bidra till en nödvändig cirkulär ekonomi i det svenska samhället.

Alla återvinner!
Att det inte är en enda respondent i undersökningen som svarar att de inte återvinner någonting visar på en stark återvinningskultur i Sverige. Nio av tio svarar att man återvinner glas, batterier och papper. Att återvinning är viktig pusselbit i ett hållbart samhälle råder det inga tvivel om, och att svensken bidrar i denna resurshushållning är nödvändigt. Men med tanke på att undersökningen visar att man som svensk vill göra mer – leva mer hållbart – har vi som företag och bransch nu en möjlighet att se över hur vi kan bli bättre och samspela med fler aktörer i samhälle och näringsliv för att skapa ytterligare förutsättningar för svenskarna att leva ännu mer hållbart.

Undersökningen baseras på svar från 1000 svenskar mellan 16 och 70 år som under april och maj 2021 intervjuats genom Sifos slumpmässigt rekryterade och riksrepresentativa webbpanel. Resultaten finns sammanfattade i rapporten ”Svenskar och hållbarhet 2021”.

*årets undersökning är första tillfället för PreZero

För att ta del av rapporten eller om du önskar veta om vår syn på resultatet av undersökningen, hör av dig till kommunikationschef Anna Björksten.