PreZero får drygt 7 miljoner till klimatprojekt

PreZero får drygt 7 miljoner till klimatprojekt

Återvinningsföretaget PreZero driver ett projekt som kommer att öka materialåtervinningen av plast och minska avfallsmängder och koldioxidutsläpp. Naturvårdsverkets Klimatkliv ser detta som ett projekt med stor klimatnytta och ger därför PreZero ett investeringsstöd på drygt 7,3 miljoner kronor.

Det aktuella projektet bedrivs på PreZeros anläggning i Skara och går i korthet ut på att sortera ut plast som kan materialåtervinnas ur brännbart avfall. Detta resulterar i minskade avfallsmängder och minskade utsläpp av växthusgaser.

– Naturvårdsverkets beslut visar hur viktig vår roll är i omställningen till ett mer hållbart samhälle och det är mycket glädjande att Klimatklivet ser den stora klimatnyttan med vårt initiativ, säger Per Gunnarsson, operativ chef på PreZero i Sverige.

PreZero kommer att fortsätta källsortera vid källan, det vill säga hos kunderna, och utveckla sättet att sortera inkommande material på sina anläggningar. I november ska en utvärdering av vilka typer av plaster de sorterar ut för återvinning vara klar. Detta kommer sedan att ligga till grund för vilken utrustning som PreZero ska investera i.

– Investeringsstödet kommer att användas till inköp av sorterings- och förädlings­utrusning för att kunna utvinna ännu mer återvinningsbar plast ur våra brännbara och osorterade fraktioner, säger Per Gunnarsson, operativ chef på PreZero i Sverige.

PreZeros vision är Zero Waste och detta projekt ligger i linje med företagets målsättning att öka sin materialåtervinning av plast som annars skulle förbränts och därmed minska utsläppen av växthusgaser.

–Tack vare projektet kommer vi att öka vår förädlingsgrad och sälja mer råvara till plast­industrin. På sikt ser vi att vi kommer fortsätta att utveckla vår process för att sälja mer värdefulla råvaror, säger Mårten Carlsson, chef för råvaror och trading på PreZero i Sverige som också varit drivande i plastprojektet.

Per Gunnarsson, operativ chef, 070-370 89 02, per.gunnarsson@prezero.com
Mårten Carlsson, chef för råvaror och trading, 072-519 62 02, marten.carlsson@prezero.com
Lars Lindvall, kommunikations- och hållbarhetschef, 070-260 41 82, lars.lindvall@prezero.com

Regioner