Norden dyrast i Pricerunners globala prisstudie

De nordiska huvudstäderna är fortfarande bland de dyraste i världen, inom Europa minskar prisskillnaderna och i Asien och USA har det blivit ännu billigare med hemelektronik. Det visar Pricerunners internationella prisstudie 2009. De billigaste huvudstäderna i världen i år är Mumbai, Bangkok och Shanghai. Billigast i Europa är Warszawa före Prag och Vilnius.

För åttonde året i rad har Pricerunner, Sveriges konsumentguide för pris- och produktjämförelser, genomfört en internationell prisstudie som jämför priser på 26 konsumentnära och populära varor och tjänster i 33 städer varav 22 europeiska. Resultatet visar hur mycket det kostar för svenskar att turista och shoppa i de respektive städerna.

Norden är fortfarande dyrast i världen med 5 av de 7 städerna i botten på listan: Oslo (33), Köpenhamn (32), Reykjavik (29), Stockholm (28) och Helsingfors (27). Produkter som är dyrare här och höjer genomsnittspriset är bland annat bio, take away kaffe, böcker, buss, bensin, alkohol, läsk, cigaretter och snabbmat.

Warszawa billigast i Europa
Några av de städer i Europa som det har blivit billigare i för svenskar 2009 jämfört med förra året är: Warszawa (1), Prag (2), Madrid (6) och London (7). Dyrare har det däremot blivit i bland annat Berlin (11), Bryssel (12), Amsterdam och Rom (15).

-Warszawa som är billigast i Europa är ett riktigt fynd för dem som vill roa sig. Priserna ligger långt under genomsnittet på sprit, läsk, snabbmat, bio och kommunaltrafik. Däremot lönar det sig inte särskilt att köpa hemelektronik där då priserna knappt skiljer sig från Sverige, säger Victor Dahlborg, marknadschef på Pricerunner.

Shoppingturism mest lönsam utanför Europa
Nytt för i år är att nio nya storstäder utanför EU ingår i studien och fyra av dem placerar sig på topp 10-listan över världens billigaste städer: Mumbai (1), Bangkok (2), Dubai (5) och Buenos Aires (10). USA har blivit billigare och i år har New York (4) gått om San Francisco (6) som billigaste shoppingstad.

Prisstudien visar att prisskillnaderna inom Europa generellt sett är betydligt lägre jämfört med i andra världsdelar.  Priserna på hemelektronik varierar i de europeiska huvudstäderna mellan cirka 5 till 10 % upp eller ner från världsgenomsnittet. I New York ligger priserna på hemelektronik 33 % under världsgenomsnittet, i  Dubai 17,4% och i Bangkok 15,1% under.

-Bangkok är 25,7 procent billigare än genomsnittet och det är många svenska familjer som firar jul där så de kan passa på att fynda julklapparna på plats. Den som köper hemelektronik ska då kontrollera så att det man köper fungerar för svenskt bruk och går att använda tillsammans med de saker man redan har hemma, säger Victor Dahlborg.

Utländska teknikfynd inte alltid bästa köp
Mest lönsamt är det att köpa teknikprylar i USA, Kina, Japan och Dubai som är mellan 17 och 33 % billigare än Sverige.  Efter att EU inför 2009 höjde gränsen för vad man kan föra in tullfritt från ett icke EU-land från 1700 SEK till 4 300 SEK (€ 430), har möjligheterna att fynda under en långresa ökat speciellt när det gäller dyrare teknikprylar. Om varans värde överstiger €430 ska man passera tullen på rött vid ankomst till Sverige och betala eventuell tull eller skatt.

Persondatorer, kamera och spelkonsoler för eget bruk är tullfria, men man ska betala 25% i moms. En Macbook Air som kostar 10 590 SEK i New York kostar med svensk moms 13 237 SEK. För e-handel utomlands gäller både tull moms och dessutom tillkommer en ofta ganska dyr frakt. Priset för samma dator på nätet i Sverige ligger mellan 14 721 SEK och 17 530 SEK vid en jämförelse på pricerunner.se.

-Det är lockande när priserna är så mycket lägre i den utländska butiken, men det behöver inte vara så mycket dyrare att köpa varan på nätet i Sverige än att ta in den lagligt. Att handla på nätet utomlands blir dyrare än att handla när man reser, eftersom tull och frakt tillkommer. I Sverige får man ju också manualer på svenska och en dator med å, ä och ö på tangentbordet, säger Victor Dahlborg.

Listor med städernas placering och världens billigast/dyraste produkter i SEK bifogas som pdf.  Alla städers priser i SEK ligger på Google Spreadsheets.

För mer information kontakta;
Victor Dahlborg, marknadschef Pricerunner
E-post: victor.dahlborg@pricerunner.com
Eva Kjeller, eva.kjeller@prat.se, 0709-10 10 43

Om prisjämförelsen
Priserna samlades in mellan 20 och 25 oktober 2009 i 33 internationella storstäder på 26 konsumentnära produkter. För varje produkt har tre priser insamlats och legat till grund för ett snittpris. I de fall där produkten inte hittats i butik har pris från Internet använts. För att ge en korrekt bild i de fall då priser eller produkter helt saknas, har ett vägt medeltal skapats. De svenska priserna har räknats fram utifrån Riksbankens kurs den 2 november.

• resor
  • internationell

PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.