PriceRunner avslöjar om du är en ROBBIS

PriceRunner har tillsammans med forskare från Luleå tekniska universitet (LTU) genomfört en undersökning om hur beteendet vid köp och informationssamling skiljer sig mellan internet och butik.

Trots att e-handeln fortsätter att växa och beräknas uppgå till 24 miljarder kronor under 2010, står den för endast 4,5 procent av den totala detaljhandeln*. Allt fler konsumenter använder internet för att samla information innan de handlar men trots det sker en stor del av inköpen i den fysiska butiken.

PriceRunner och LTU har kartlagt vilka faktorer som är avgörande för om man gör sitt inköp på internet eller i butik samt identifierat fyra olika profiler vid köp och informationssökning. Resultaten från undersökningen visar att män söker mer information på internet jämfört med kvinnor, och de med högre utbildning och de yngre både söker information och handlar mer på internet. Undersökningen visar också att de som ser sig som ”komplex och öppen för nya möjligheter” samt ”tillbakadragen och tystlåten” föredrar att handla på internet i större utsträckning. Personlighet spelar alltså en stor roll vid köpbeteendet.

PriceRunner har särskilt identifierat ett köpbeteende, ROBBIS (Research Online But Buys in Store). En ROBBIS är: kvinna (64%), i genomsnitt 37 år gammal, och ser sig själv som mer kreativ och mindre traditionell än övriga i undersökningen.

Resultat från undersökningen visar att det finns en stor potential att omvandla ROBBIS till ROBOS (Research Online and Buys Online) och RISBO (Research In Store and Buys Online), genom några enkla åtgärder.

-En åtgärd är att tydligare ange köpvillkoren, erbjuda mer personlig service och bättre produktpresentationer och visa certifieringar för bland annat Trygg e-handel. Ett annat bra tips är att hänvisa till andra konsumenters recensioner för att inte tappa de konsumenter som söker information på internet inför ett inköp men som till slut väljer att handla i butiken, säger Victor Dahlborg, marknadschef PriceRunner.

*Enligt HUI e-barometern Q1 2010.

Hela undersökningen finns här (pdf)

För mer information kontakta;
Stefan Karlsson, PR-ansvarig PriceRunner
E-post: stefan.karlsson@pricerunner.com, mobil: 0707 99 46 51

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Luleå tekniska universitet, Division of Industrial Marketing, e-Commerce & Logistics. Datan samlades med hjälp av onlineenkäter. Undersökningen hade en svarsfrekvens på 30 procent och analysen bygger på 967 svar. 98,6 procent av respondenterna använder internet dagligen.

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades år 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se eller PriceRunners nyhetsrum.