Trygg e-handel överlåts till branschorganisation

Kvalitetsstämpeln Trygg e-handel har på kort tid blivit en symbol för säker och trygg e-handel. E-handlare som certifierats uppfyller krav på tydlig information om priser, leveranser, garantier och reklamationer. Nu överlåter initiativtagaren Pricerunner Trygg e-handel till branschorganisationen för postorder och e-handel - Svensk Distanshandel. Kvalitetsstämpeln Trygg e-handel tilldelas enbart de företag som lever upp till de tio krav som ställs för att skapa säker och seriös handel på internet. Detta är en kontroll som Svensk Distanshandel nu övertar från Pricerunner i och med överlåtelsen. - Det är naturlig överflyttning, menar Bo Lindell, VD för Svensk Distanshandel. Vi har länge arbetat med att få distanshandeln att uppfattas som en seriös och kundvänlig distributionsform. I och med att vi tar över Trygg e-handel så blir vi en bredare och starkare organisation med fler medlemmar. Det kan vi använda för att påverka branschens utveckling i en positiv riktning - både för konsumenterna och för e-handlarna. Kraven för att få stämpeln har arbetats fram med hjälp av bland annat Råd och Rön, Konsumentverket, Svensk Handel, Svensk Distanshandel och representanter från svensk e-handel. Initiativet till Trygg e-handel togs i juni 2007 av Pricerunner och symbolen har varit synlig på internet sedan slutet av november förra året. - Vi startade detta för att vi såg ett stort behov bland konsumenter att kunna handla tryggt på internet, men också för att den växande andelen e-handlare skulle ha möjlighet att urskilja sig som seriösa och säkra e-handelsplatser, berättar Victor Dahlborg, marknadschef på Pricerunner och initiativtagare till Trygg e-handel. Det är med varm hand jag lämnar över projektet till branschorganisationen för distanshandel i Sverige. I dagsläget har 25 företag fått stämpeln och man jobbar för fullt med att gå igenom de 112 ansökningar som inkommit sedan projektet startade. Innan året är över väntas cirka 200 medlemmar vara anslutna till Trygg e-handel. För mer information: Victor Dahlborg, Marknadschef, Pricerunner, mobil: 0709-25 35 95 Bo Lindell, VD, Svensk Distanshandel, mobil: 0706-52 47 75 Läs mer om Trygg e-handel: www.tryggehandel.se Läs mer om Svensk Distanshandel: www.distanshandel.se