PriceRunners internationella prisstudie visar: Så shoppar du smart i krisens kölvatten

Undvik länder som drabbats av den ekonomiska krisen om du vill fynda till jul. Ska du resa och vill shoppa – satsa på Mumbai och klassikern Bangkok men välj bort Oslo och Sydney. Det visar PriceRunners internationella prisstudie som genomförts för nionde året i rad.

-Den som tror sig kunna fynda i krisländer som Grekland, Irland och Island lär bli besvikna. Många tänker kanske att priserna sjunker när efterfrågan blir sämre, men så är inte fallet. Istället är det Vilnius, Prag och Warszawa som är billigast för turisten i Europa, säger Victor Dahlborg, marknadschef för PriceRunner.

PriceRunner, Sveriges konsumentguide för pris- och produktjämförelser gör årligen en internationell prisstudie som jämför priser på 25 konsumentvaror och tjänster i sammanlagt 32 städer, varav 21 europeiska.

Vilnius billigast i Europa
Litauens huvudstad Vilnius (1) är den billigaste staden i Europa. Priserna ligger runt 15 procent under Europa-genomsnittet. Det är ett rejält försprång gentemot Prag (2) som ligger runt 10,2 procent under. Fjolårets etta Warszawa (3) har ramlat ned till en tredjeplats.

Den dyraste staden i hela undersökningen är Oslo. Ett tydligt exempel är kollektivtrafiken, där en enkel resa inom en central zon har jämförts. Du får 49 bussbiljetter i Mumbai till priset av en i Oslo. De nordiska huvudstäderna brukar hamna i botten av undersökningen, så även i år. Inom Europa placerar sig Köpenhamn (17), Helsingfors (18), Reykjavik (19), Stockholm (20) och Oslo (21) av sammanlagt 21 europeiska städer i undersökningen.

Här är världens bästa shoppingstäder
Liksom tidigare år är det fortfarande mest prisvärt att åka utanför Europa om man vill shoppa loss. Trots att euron tappat drygt 10 procent av värdet ligger de sex billigaste städerna i Asien, Mellanöstern och USA. Det anmärkningsvärda är dock att Shanghai (5) tappar i placeringar. Från att ha varit etta för två år sedan rasar den kinesiska världsstaden från fjolårets tredje till femte plats.

Resultatet visar att den mest prisvärda vistelsen finns i Mumbai (1), som behåller topplatsen från förra året. Trots att den thailändska valutan har blivit dyrare, är svenskens favorit Bangkok (2) fortfarande det näst billigaste resmålet. Dubai (4) är bubblaren som är på väg upp. San Fransisco (3) går om New York (6), mycket tack vare att teknikprylar är en aning billigare där. Det gäller inte minst årets julklapp – surfplattan.

Ipad-index visar stora prisskillnader
Nytt för i år är att vi tagit fram ett iPad-index som visar det aktuella prisläget mellan olika länder. Dyrast är São Paolo där en iPad kostar 9 706 kronor. Den billigaste iPaden i Europa finns i London och kostar 5 429 kronor.

– Ska man inhandla en iPad är USA det bästa landet att shoppa i. I San Fransisco kostar den 4 048 kronor och i New York 4 050 kronor vilket är billigast, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner.

Alla städers priser i SEK ligger på PriceRunners webbplats här: http://www.pricerunner.se/prisstudien10.html

Om prisstudien
Priserna samlades in mellan den 18 och 24 oktober 2010 i 32 internationella storstäder på 25 konsumentnära produkter och tjänster. För varje produkt har tre priser insamlats och legat till grund för ett snittpris. I de fall där produkten inte hittats i butik har pris från Internet använts. För att ge en korrekt bild i de fall då priser eller produkter helt saknas, har ett vägt medeltal skapats. De svenska priserna har räknats fram utifrån Riksbankens kurs den 9 november.