Rätt mobilabonnemang sparar 3 miljarder

Svenska konsumenter kan sänka sina mobilkostnader med 43 procent utan ändrat användarmönster. Det visar en undersökning från jämförelsetjänsten PriceRunner. I dag kostar privata mobilabonnemang 3 miljarder kronor mer jämfört med om abonnenterna istället valde det billigaste alternativet för sitt mobilbehov. För ett hushåll kan besparingen bli flera tusen kronor per år.

PriceRunner har undersökt mobilvanorna hos 14120 personer som under januari, februari och mars gjort jämförelser mellan alla tillgängliga mobilabonnemang genom att uppge ringmönster och mobilkostnader på pricerunner.se. I genomsnitt kan de sänka sina abonnemangskostnader med 43 procent genom att välja ett abonnemang som är bättre anpassat efter det personliga användandet. I Sverige finns i dag drygt 8 miljoner privata mobilabonnemang som i genomsnitt kostar cirka 1000 kronor om året. Om alla skulle välja det abonnemang som är billigast för just dem, skulle den totala besparingen bli cirka 3 miljarder kronor.

- Konsumenterna är omedvetna om hur mycket pengar de förlorar på att hålla fast vid mobilabonnemang som inte passar dem. Det finns stora pengar att tjäna för den som byter till det billigaste abonnemanget. För ett hushåll kan det handla om flera tusen kronor på ett år, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner.

Svårt att beräkna totalkostnaden
Att så många betalar för mycket för sitt mobilabonnemang beror på att det är svårt att själv räkna ut totalkostnaden eftersom det alltid beror på det individuella användarmönstret. PriceRunners undersökning visar att ett abonnemang som är billigt för tonårstjejen som sms:ar mycket med samma operatör blir dyrt för en affärsresande med mobilt kontor som ringer ett par timmar om dagen till olika operatörer. Abonnemang med lägre minut- och månadsavgift kan bli dyrare än abonnemang med högre minut- och månadsavgift. Totalkostnaden beror på hur stor öppningsavgiften är och hur långa samtal man ringer.

- Utbudet av mobilabonnemang är enormt och alla har för- och nackdelar beroende på konsumentens behov. Det är först när man skriver in sitt personliga användarmönster i en jämförelsetjänst som innehåller alla abonnemang som man får veta vilket som blir billigast, säger Victor Dahlborg.

PriceRunners jämförelser visar att nya abonnemang generellt sett är billigare än gamla, och att det ofta blir billigare att köpa mobil och abonnemang separat. För att hitta det billigaste abonnemanget, knappa in användarmönster på pricerunner.se. Tabeller med prisuppgifter på olika abonnemang och besparingsmöjligheter för specifika ringprofiler kan tas fram vid förfrågan.

För mer information kontakta:
Victor Dahlborg, marknadschef PriceRunner AB
victor.dahlborg@pricerunner.com, mobil 0709 25 35 95

Om Undersökningen
PriceRunner har i samarbete med statistikleverantören Prisfakta analyserat svaren från de 14120 personer som under januari, februari och mars 2009 angett sina mobilvanor på PriceRunner för att jämföra sitt abonnemang med andra på marknaden. Uppgifter om antalet abonnemang och genomsnittlig kostnad är hämtade ur Post- och telestyrelsens statistik.

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se.

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.

• Telekom

• mobilabonnemang