Flykten från Amazon AWS

HL-Display lämnar Amazon AWS och flyttar sina servrar till den svenska leverantören PrimeQ. Det kontroversiella beslutet att lämna jättens molntjänst resulterade i att de sänkte sin kostnad med drygt 40% och fick en leverantör som de kan interagera och växa med. PrimeQ är tacksamma över förtroendet att sköta driften av HL-Displays servrar och att få driva projektet med att flytta drygt 80 stycken servrar och 40TB data ur molnjättens järngrepp till våra datacenter i Stockholm. En flytt som det skulle visa sig, AWS gjort mycket för att komplicera…

Tomas Osbjer, IT-chef HL-Display:

”Det var såklart ett kontroversiellt beslut att flytta hem servrarna till PrimeQ när så många andra gör tvärtom och tar steget ”upp i molnet”. Med facit i hand kan vi konstatera att vi borde tagit beslutet tidigare. Vi har sänkt våra kostnader med drygt 40% samtidigt som vi nu har en förutsägbar kostnad och en leverantör som vi kan interagera och växa med. PrimeQ har gjort ett fantastiskt arbete i flytten av servrar och tjänster och hela projektet var klart på mindre än fyra månader.”

HL-Display tillhandahåller kreativa och hållbara lösningar för att skapa en bättre köpupplevelse. Med sina fyra fabriker och säljkontor i alla världsdelar levererar HL-Display attraktiva och lönsamma butiksinredningar till kunder världen över. De var tidiga med ett beslut om att flytta ut delar av sin IT i molnet och valet föll på AWS då de upplevdes vara i framkant av teknik och funktionalitet.

Ett 80-tal servrar med affärssystem och ett antal stödsystem flyttades till AWS och projektet ansågs som lyckat. Den befintliga driftleverantören fortsatte att sköta och ta ansvar för drift av servrarna och AWS användes som en ren kapacitetstjänst. När installationer av nya servrar och tjänster utfördes av både driftleverantör, tredje part och utvecklare uppstod en otydlighet kring ansvar och kostnaderna sköt i höjden. HL-Display tog då beslutet att påbörja flytten från AWS hem till Sverige och driftleverantören PrimeQ, en flytt som Amazon gjort en hel del för att komplicera.

Jörgen Svensson, CTO PrimeQ:

Projektet var det första i större skala där vi flyttat servrar från molnleverantören AWS. Det var något förvånande att upptäcka hur långt Amazon gått för att försvåra en migrering från AWS. Vi har tidigare genomfört ett antal projekt med att flytta servrar till AWS, vilket varit mycket smidigt. Efter att vi lyckats hitta ett bra migreringsverktyg och skapat nödvändiga konfigurationsskript var det däremot relativt enkelt att flytta servrarna även om det rörde sig om ett 80-tal servrar och 40TB data.

En annan oväntad insikt har varit hur dåligt AWS verktyg för kostnadsuppföljning och prognos är. ”AWS cost explorer” som verktyget heter, har visat sig vara ett trubbigt och ineffektivt verktyg för analys och uppföljning av kostnader. För mig är det konstigt att kunderna accepterar detta.”

Vill du också ta dig ur molnjättarnas grepp eller vill du höra mer om våra erfarenheter och undvika fällorna vid en servermigrering? Hör gärna av dig till Jörgen Svensson, ansvarig för transition- och transformationsprojekt på PrimeQ.

För att läsa hela historien – ladda ned den längre versionen av pressreleasen som PDF här.

Jörgen Svensson
CTO PrimeQ
Epost: jorgen.svensson@primeq.se

• driftleverantör
  • server
  • it-tjänst
  • molntjänst
  • hl-display
  • it
  • primeq
  • outsourcing
  • serverdrift
  • migrering
  • molnet
  • datacenter
  • ec2
  • amazon
  • aws

PrimeQ’s affärsidé är att erbjuda innovativa, paketerade produkter och tjänster inom IT, Telefoni, Ekonomi och Affärssystem.

Jörgen Svensson

CTO PrimeQ Transition- och transformationsprojekt 070-300 06 81