Richard Jägrud som varit VD för Primus-Silva de senaste sju åren och Jonas Sjögren tillträdande VD från och med 8 april.

Jonas Sjögren utsedd till ny VD för Primus-Silva

Primus-Silva, det svenska företaget för friluftsutrustning, har utsett Jonas Sjögren till ny VD. Richard Jägrud, som varit VD de senaste sju åren, har beslutat att lämna företaget och anta nya karriärutmaningar. Jonas och ledningsgruppen för Primus-Silva kommer att arbeta sida vid sida för att leda företaget mot 2027 års tillväxtmål.

Primus-Silva AB fokuserar på att tillhandahålla innovativ, hållbar och högpresterande friluftsutrustning, med fokus på stormkök, pannlampor och kompasser, för atleter, upptäckare och vardagsäventyrare. Varumärkena Primus och Silva marknadsförs och säljs globalt i mer än 60 länder.

Jonas Sjögren är en erfaren VD. Hans senaste uppdrag var som VD för POC i sju år och innan dess arbetade Jonas i mediebranschen som VD för Kanal 5/Discovery Networks i tio år.

Primus-Silva gör produkter i världsklass som jag älskar att använda. Att få bygga vidare på över 100 år av utveckling och att få driva dessa fantastiska varumärken framåt ska bli riktigt roligt och det gör mig stolt. Jag kommer också in i bolaget i en spännande fas. Det är en attraktiv plattform med kombinationen av ägare, styrelse, bolaget och dess varumärken - rustade för tillväxt. Jag kommer själv investera i bolaget och jag tror att fler människor kommer spendera mer tid utomhus framåt och där har Primus-Silva en välförtjänt och självklar plats. Nu vill jag bara börja jobba med mina nya kollegor och företaget”, säger Jonas Sjögren, nytillsatt VD för Primus-Silva.

Richard Jägrud, som agerat VD för bolaget de senaste sju åren, har beslutat att gå vidare till nya karriärsutmaningar. Under sin sju år har Richard varit med och förvandlat Silva till ett konsumentdrivet, innovativt varumärke och han har inte bara med framgång lett förvärvet av Primus, utan även sammanslagningen av två bolag till Primus-Silva.

Jag är enormt stolt över vårt team som genomgått en stor transformation under dessa sju år. Vi har byggt en ny varumärkesplattform, stärkt vårt produkterbjudande med flertalet innovationer och samtidigt positionerat Silva som ett växande och lönsamt bolag. Det senaste året har vi tillsammans genomfört förvärvet av Primus, som är ett fantastiskt fint varumärke, och vi har på kort tid lyckats bygga en stark grund. Jag är övertygad om att Primus-Silva kommer att gå en ljus framtid till mötes, speciellt med tanke på de fantastiska människor som varje dag bidrar till att utveckla bolaget. Det är med tungt hjärta jag lämnar Primus-Silva, men jag ser också fram emot nya utmaningar”, säger Richard Jägrud.

Verdane köpte Silva 2021 och styrelsen har sedan dess jobbat nära ledningsgruppen med tillväxtstrategier och förvärvet.

Richard har varit central för att utveckla bolaget till den position vi har idag och han har genomfört flera framgångsrika förändringar. Jag vill rikta ett stort tack till Richard för hans bidrag och önskar honom stort lycka till i kommande uppdrag. Vi är dock väldigt nöjda med att kunna välkomna Jonas som ny VD för Primus-Silva. Jonas är väl bekant med vår marknad och har erfarenhet av att bygga starka varumärken. Jag är övertygad att Jonas personlighet, och erfarenhet kommer att bidra till fortsatt positiv utveckling för Primus-Silva”, säger Petter Sundberg, styrelseordförande Primus-Silva.

Jonas Sjögren tillträder rollen som ny VD den 8 april och Richard Jägruds sista officiella dag är 30 april.