Svenska längdlandslaget med Silvas vätskebälte Flow 6X.

Silva och Svenska Längdlandslaget växlar upp samarbetet

Sedan hösten 2020 har Silva och svenska längdlandslaget lyst upp de mörka träningstimmarna i ett samarbete med fokus på pannlampor. Nu växlas samarbetet upp och inkluderar även vätskebälten.

Försäsongen är en viktig träningsperiod inför vintertävlingarna och Silva har tidigare bidragit med pannlampor som ska hjälpa de svenska atleterna mot högre prestationer. Genom ett större samarbete går nu Silva in och stöttar landslaget även med vätskebälten. Ett första resultat av den utökade satsningen är ett isolerat värmeskydd i neopren (Flow Insulation Sleeve) som Silva utvecklat tillsammans med svenska längdlandslaget.

”Tack vare det isolerade skyddet runt flaskan håller drycken rätt temperatur upp till 3 timmar längre än utan vilket underlättar träningen för atleterna under riktigt kalla förhållanden” säger Marcus Hjortsberg, produktutvecklare på Silva.

Maggan Carlson, koordinator för längdlandslaget på Svenska Skidförbundet har tillsammans med några åkare varit med i utvecklingen av vätskebältet och värmeskyddet: ”För att kunna prestera på topp under långa träningspass behöver man se till att hålla en bra vätskebalans i kroppen. Kroppen förlorar fortfarande vätska vid träning i kyla och därför är det viktigt att fylla på under passet. Optimalt är att ha ett vätskebälte med sportdryck för att kunna dricka vid behov. Silvas bälte sitter skönt på ryggen både på barmark- och snöträning.”

Sedan tidigare tränar åkarna i längdlandslaget med Silva Trail Speed 5X. Eftersom den sena hösten och tidiga vintern är mörk så sker nästan hälften av all träning i pannlampans sken.

Samarbete med landslag och atleter är en viktig del i Silvas produktutveckling. Många egenskaper och funktioner, och inte minst nya produkter, utvecklas efter ett uttalat behov från de som använder produkterna riktigt mycket under tuffa förhållanden.

Trail Speed 5X, vätskebältet Flow 6X, Flow Insulating Sleeve och Flow Bottle finns till försäljning på silvasweden.com samt hos utvalda återförsäljare.