Prinsparets Stiftelse anordnar World Dyslexia Assembly med Made By Dyslexia

Prinsparets Stiftelse anordnar World Dyslexia Assembly med Made By Dyslexia

Prinsparets Stiftelse är värdar för det globala dyslexisymposiet World Dyslexia Assembly på Kungliga Slottet. Symposiet arrangeras tillsammans med den brittiska organisationen Made By Dyslexia och är en del av en global världsturné för att öka kunskapen om och nyansera bilden av dyslexi. Under dagen samlas internationella och nationella aktörer med ambitionen att verka för att alla barn och unga ska ha möjlighet att nå sin fulla potential. På symposiet medverkar bland andra H.M. Drottningen, DD.KK.HH. Prins Carl Philip och Prinsessan Sofia, H.K.H. Prinsessan Beatrice, skolminister Lina Axelsson Kihlblom och Robyn Curnow från CNN International.

Symposiet anordnas i Bernadottebiblioteket på Kungliga Slottet i Stockholm, den 27 april 2022. Bland gästerna finns representanter från utbildningssektorn, näringslivet, forskarvärlden och Sveriges regering. Dagen kommer innehålla fyra paneler som har namnen:
“Empowering dyslexic thinking in the workplace”, “Empowering dyslexic thinking in education”, “Empowering dyslexic thinking in youth” och “Empowering your dyslexic thinking”

H.K.H. Prins Carl Philip, som själv har dyslexi, berättar om varför han tillsammans med H.K.H. Prinsessan Sofia grundade Prinsparets Stiftelse: “Prinsessan Sofia och jag vill genom Stiftelsen bidra till ett inkluderande samhälle som möjliggör för varje individ att uppnå sin fulla potential. Vår förhoppning är att symposiet bidrar till nya samtal, nya samarbeten och till uppkomsten av nya lösningar som bidrar till att alla barn och unga har möjlighet att vara sig själva.”

Kim Waller, generalsekreterare på Prinsparets Stiftelse, fyller i om Stiftelsens arbete för ökad respekt och förståelse för alla med dyslexi: “Vår förhoppning att vi under dagens symposium kan bidra till ett paradigmskifte, till en framtid där var och en har möjlighet att nå sin fulla potential, och där dyslexi ses som mer än “bara” läs- och skrivsvårigheter. Vi vill på intet sätt glorifiera eller släta över de utmaningar dyslexi kan medföra, men vill samtidigt belysa de många styrkor som dyslektiker besitter, exempelvis problemlösningsförmåga och stor kreativitet.”

DD.KK.HH. Prins Carl Philip och Prinsessan Sofia tillsammans med Kim Waller, generalsekreterare på Prinsparets Stiftelse. Foto: Pelle T. Nilsson/SPA

Efter symposiet i Stockholm ska Made By Dyslexia vidare till New York, där stadens borgmästare Eric Adams tar vid som nästa värd för Global Dyslexia Assembly efter Prinsparets Stiftelse.

Kate Griggs, grundare av och VD på Made By Dyslexia, berättar mer om syftet med den globala satsningen: “Syftet med World Dyslexia Assembly är att skapa den ultimata globala alliansen av ‘game-changers’ i form av statschefer, regeringar, ikoniska varumärken och mäktiga förändringsaktörer, som alla delar vår ambition att skapa systemförändringar för att utjämna spelfältet och skapa skolsystem som på bästa sätt stödjer barn med dyslexi samt skapa arbetsplatser där alla vuxna med dyslexi kan frodas.

För pressfrågor, vänligen kontakta Elcim Yilmaz, +46 73-341 41 80 / elcim@superturken.se

För mer information om symposiet, vänligen kontakta: Mariama Sy, Projektledare Prinsparets Stiftelse, +46 72-209 80 77 / mariama.sy@kungligastiftelser.se

För mer information om Prinsparets Stiftelse, vänligen kontakta: Kim Waller, Generalsekreterare Prinsparets Stiftelse, +46 730 62 14 46 / kim.waller@kungligastiftelser.se