Gå direkt till innehåll
Gruppbild (från vänster till höger) på Anna Rydén, Kim Waller (båda Prinsparets Stiftelse), H.K.H. Prins Carl Philip och Malin Hall (Dimh). Bild: Jonas Borg/Prinsparets Stiftelse

Pressmeddelande -

Prinsparets Stiftelse och Dimh släpper Det stora äventyret - ett metodspel för ökad läslust!

Snart lanserar Prinsparets Stiftelse metodspelet Det stora äventyret, tillsammans med innovationsbolaget Dimh och med stöd från Vinnova. Syftet med spelet är att på ett lekfullt sätt bidra till ökad läslust hos barn och unga. Spelet, som lanseras inför det kommande läslovet, har skapats specifikt för barn som har dyslexi, men riktar sig till och kan spelas av alla barn i förskoleklass och lågstadieålder.

Att kunna läsa, skriva och ta in information i både tal och skrift är grundläggande förutsättningar och förmågor som krävs för att delta i det demokratiska samhället. Oavsett om vi läser med ögonen, öronen eller med fingrarna, öppnar läsningen dörren till nya perspektiv och information.

“Läsningen utmanar och utvecklar oss och bidrar ytterst till allas vår möjlighet att vara oss själva. Särskilt viktigt är det för barn och unga, som med en ökad läsförmåga också får en ökad självständighet och självkänsla, och kan därmed upptäcka världen på egen hand.” säger Kim Waller, generalsekreterare för Prinsparets Stiftelse.

Innovationsbolaget Dimh kombinerar innovation, målgruppsfokus och gamification för att skapa meningsfull digitalisering med hjärta och hjärna. Dimh skapar verktyg som VR, AR, appar, spel till animering och hemsidor, allt detta för att hitta de innovativa lösningarna som gör skillnad på riktigt. Dimh använder ofta spelmekanismer som en röd tråd genom verktygen då det är ett effektivt sätt att skapa motivation och meningsfullhet på. Tillsammans med Prinsparets Stiftelse har Dimh tagit fram ”Det stora äventyret”.

“Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Prinsparets Stiftelse och barnen som varit involverade i framtagandeprocessen. Med spelifierade moment fångar vi upp barnens intresse i meningsfull skärmtid. Våra barn är vår framtid och att vi fått vara en del i att påverka normaliseringen av dyslexi känns hoppfullt.”, säger Malin Hall, affärsutvecklare på Dimh.

I ”Det stora äventyret” får barnet bland annat öva på att ljuda stavelser, hitta ord och följa instruktioner. Metodspelet kan ses som ett komplement till annan lästräning och som ett sätt att skapa nyfikenhet för bokstäver, ord och språk.

Med Det stora äventyret vill Stiftelsen sprida kunskap om och nyansera bilden av dyslexi, för att bidra till ett samhälle där våra olikheter ses som styrkor. Till spelet hör därför ett kompletterande informationspaket om dyslexi, med fakta, tips på verktyg, appar och andra material.

Kim Waller, generalsekreterare på Prinsparets Stiftelse, fyller i om grunden för Det stora äventyret: “Prinsparets Stiftelse vill bidra till en framtid där var och en har möjlighet att nå sin fulla potential utifrån sina egna förutsättningar. Oavsett hur vi läser, kan det inte nog understrykas hur viktigt det är att alla barn och unga ges förutsättningar att lära sig att läsa. Med Det stora äventyret vill vi bidra med ett lekfullt och spelbaserat sätt att lästräna. Vår förhoppning är att alla som spelar spelet känner nyfikenhet och glädje inför alla kommande äventyr i ordens och bokstävernas värld.”

Metodspelet spelas med fördel tillsammans med en vuxen. Inför den kommande läslovsveckan har Stiftelsen därför skickat ut ett kit till bibliotek och skolor som vill göra Det stora äventyret till en del av sina läslovsaktiviteter.

Alla barn och unga har rätt att uppnå sin fulla potential

Prinsparets Stiftelse grundades i samband med Prinsparets bröllop 2015, och det med visionen att alla barn och unga ska ha möjlighet att vara sig själva. Stiftelsen har två verksamhetsområden, där Dyslexi är ett av dem.

Vill du testa spelet? Klicka dig in här.

Kategorier

Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse bildades i samband med Prinsparets bröllop i juni 2015. Stiftelsens vision är att alla barn och unga ska ha möjlighet att vara sig själva. Stiftelsens uppdrag är att främja en tryggare nätvardag för barn och unga samt ökad respekt och förståelse för alla med dyslexi.

Essi Alho

Verksamhetsansvarig 076-144 27 72

Välkommen till Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse!

Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse bildades i samband med Prinsparets bröllop i juni 2015. Stiftelsens vision är att alla barn och unga ska ha möjlighet att vara sig själva. Stiftelsen arbetar med två programområden: trygghet på nätet för barn och unga, samt dyslexi med fokus på barns rättigheter.

Prins Carl Philips och Prinsessan Sofias Stiftelse