Hanna Hansdotter. Foto: Märta Thisner

Hanna Hansdotter – Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendiat 2020

Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium inrättades år 2011 med syfte att premiera en ung lovande konstnär med ett stipendium på en halv miljon kronor. Vinnaren får även ställa ut ett antal verk på Prins Eugens Waldemarsudde. Årets stipendiat är Hanna Hansdotter som tar emot sitt stipendium den 7 oktober på Waldemarsudde och hennes verk visas fr.o.m. 8 oktober – 8 november på museet.

Glaskonstnären Hanna Hansdotter, född i Lund 1984, har utsetts till årets mottagare av Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2020. Hanna Hansdotter bor på en gård i Skruv, mitt i det småländska glasriket. Hon arbetar tätt samman med glasblåsarna och har själv utbildning som glasblåsare i Kosta och Orrefors. Hon examinerades från Konstfack 2017 och har därefter varit verksam som konstnär och formgivare för Kosta Boda, främst med konstglas men även offentliga installationer och småskaliga produktioner. Hennes första separatutställningen ägde rum på CFHILL i Stockholm 2018 och hon har ställt ut även internationellt.

Hanna är representerad på bl.a. Nationalmuseum, Statens konstråd och Region Kronoberg.

Juryns motivering: ”Med en övertygande formsäkerhet utvecklar Hanna Hansdotter lustfyllt glaskonsttraditionen med konstnärlig integritet och genomför en upplyftande lyckad kombination av måleri, skulptur och glas”.

Årets jury har bestått av Karin Sidén, överintendent och museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde, Bo Nilsson, konsthallschef vid Artipelag och Roger Metto, konstnär.

Ytterligare upplysningar om stipendiet och stipendiaten kan lämnas av stiftelsens ordförande Björn Teke, 0725-896333.

Prins Eugens Waldemarsudde, som ursprungligen var bostad åt prins Eugen (1865-1947) är idag ett populärt konstmuseum. Prins Eugen var en av sin tids främsta landskapsmålare och en betydande konstsamlare med inriktning främst på svensk konst från sekelskiftet 1900. Året runt visas ett urval av prins Eugens egen konst, verk ur samlingarna samt tillfälliga utställningar. Prinsens park är alltid tillgänglig för allmänheten.

Prins Eugens Waldemarsudde - Årets museum 2017

Karin Sidén