Inez Jönsson, Frid med ditt stoft, 2023.  Lin och furu, 140 x 90 cm. Bild beskuren.
Inez Jönsson, Frid med ditt stoft, 2023. Lin och furu, 140 x 90 cm. Bild beskuren.

Inez Jönsson tilldelas Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2023

Inez Jönsson, född och uppvuxen i Stockholm och utbildad på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 2012 – 2017, har tilldelats Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2023. Stipendiet är på 500 000 kronor. Ett urval av Inez verk kommer att visas i Bernadotterummet på Prins Eugens Waldemarsudde 18 oktober tom 19 november 2023.

Juryns motivering lyder:
”Inez Jönssons rika och fascinerande konstnärskap utforskar gränslandet mellan måleri och objekt. Hon arbetar oftast med trä, lin, bomull, jute och tegel, många gånger seriellt och repetitivt där lager på lager med tunn färg på ett visuellt intresseväckande sätt fångar upp ljusets skiftningar. Tagel vävs in strå för strå, liksom trådar som spänns eller jute som broderas över dukens yta. Referenser finns i hennes verk till en äldre hantverkstradition.

Inez Jönssons starka känsla för materialitet och dess verkan, för ljus och färg är både exceptionellt och anslående. Hennes konstnärskap är mycket intressant konceptuellt, det är konsekvent och djupt personligt.”

Årets jury har bestått av Karin Sidén, överintendent och museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde, Elisabeth Alsheimer Evenstedt, ständig sekreterare vid Kungliga Konstakademien, Helena Persson, chef vid Norrköpings konstmuseum samt Helena Brunius, konstnär.

Stipendiet delas ut på Prins Eugens Waldemarsudde den 17 oktober 2023 där även verk från stipendiaten visas från den 18 oktober fram till och med den 19 november 2023. Åke Andrén Stiftelsens Konstnärsstipendium inrättades 2012 och har sedan dess årligen delat ut 500 000 kronor skattebefriat till en ung lovande konstnär.

Ytterligare information om stipendiet och pristagaren lämnas av stiftelsens ordförande Björn Teke, 0725-896 333 alt. bjorn.teke@gmail.com

Ytterligare information om utställningen vänligen kontakta kommunikationschef Cecilia Dalborg, 0709-754 708 alt. c.dalborg@waldemarsudde.se

Prins Eugens Waldemarsudde, som ursprungligen var bostad åt prins Eugen (1865-1947) är idag ett populärt konstmuseum. Prins Eugen var en av sin tids främsta landskapsmålare och en betydande konstsamlare med inriktning främst på svensk konst från sekelskiftet 1900. Året runt visas ett urval av prins Eugens egen konst, verk ur samlingarna samt tillfälliga utställningar. Prinsens park är alltid tillgänglig för allmänheten.

Prins Eugens Waldemarsudde - Årets museum 2017