Svensk jurist stämmer Facebooks svenska bolag

Svensk jurist stämmer Facebooks svenska bolag

Lars Olofsson, jurist lämnade in en stämningsansökan mot Facebook Sweden AB, i Stockholms Tingsrätt i slutet av förra veckan. Här förklarar han vad hans fall handlar om och hur han ser på sina chanser att skipa rättvisa för sina klienter.

Facebook, med moderbolaget META Platforms Inc har en mycket kompliceras bolagsstruktur där man uppenbart försöker komma ifrån skatt så mycket som möjligt. Men också för att det skall bli svårt att ställa dem till ansvar då personer och funktioner som har ansvar är spridda över hela världen, har Lars Olofsson upptäckt i sin undersökning inför hans fall.

Nu vill han att hans klienter, som har blivit lurade av annonser de har sett på Facebook, ska få skadestånd. Facebook har, enligt honom inte gjort tillräckligt för att förhindra att de blev utsatta för brott.

- Facebook har i flera år kritiserats för att man inte tar bort annonser för olika typer av bedrägerier. Man har dels lovat att sådana annonser inte skulle publiceras på deras plattform och om de hade blivit publicerade, då skulle de omedelbart tas bort.

När det nu gått flera år och Facebook inte har gjort detta som de sa att de skulle göra är det dags att ställa Facebook inför rätta, anser han.

Den första av flera rättsprocesser

Lars Olofsson vill även lyfta fram att den stämningsansökan han nu har lämnat in är den första av flera liknande rättsprocesser mot Facebook som han kommer att starta. Han har drygt 4500 klienter, vilka finns runt om i princip hela världen.

- Den första processen mot Facebook har valts utifrån att det bakomliggande bedrägeriet är så uppenbart och det finns ett omfattande bevismaterial om den brottsliga verksamheten.

För tillfället representerar Lars Olofsson brottsoffer från sex olika bedrägerier och han och hans medarbetare tittar på sex-sju andra fall som de planerar att hjälpa brottsoffer för, förklarar han.

Varje av dessa bedrägerier har i en eller annan form marknadsfört sig på Facebook eller på Instagram och hans plan är att ställa Facebook till ansvar för alla dessa bedrägerier.

Hur ser du på din möjlighet att vinna dina mål?

- Möjligheten att vinna processen är bra därför bevisningen är mycket omfattande och det finns nu en trend där fler och fler utkräver ansvar för medhjälp till bedrägeri. Investeringsbedrägerier samt flera andra former av bedrägerier går som en tsunami över världen.

Brottslingarnas första val av plats att marknadsföra sig har blivit Facebook eller Instagram. Polis och andra myndigheter har enligt Lars Olofsson för lite resurser och lagstöd för att kunna lagföra de kriminella.

Nu är hans strategi att utkräva ansvar för de som möjliggjort brotten genom att inte tillräckligt noga ta reda på vem man gör affärer med och vad som annonseras på plattformarna.

- Min ambition är att få till ny praxis och att påbörja en process som andra kan ansluta sig till, avslutar Lars Olofsson.