Mobilsurf snabbast växande telekostnaden

Stora skillnader mellan operatörernas erbjudande

Kostnaden för surf från mobilen är vår snabbast växande kostnad enligt statistik från prisjämförelseföretaget Prisfakta. Idag lägger vi mer pengar på mobilsurf än exempelvis SMS och MMS tillsammans. Samtidigt visar undersökningen att det är betydligt svårare att finna information om villkor för mobilsurf än exempelvis kostnad för samtal och SMS.

I takt med att våra mobiler anpassats för mobilsurf, bättre tjänster utvecklats och hastigheten som vi kan ladda ner information ökar, har även vårt surfande via mobilen ökat. Operatörer Prisfakta talat med anger att ökningen av surf från mobilen har ökat med cirka 250 - 300 % per år de senaste två åren.

Stora skillnader i pris och vad som ingår

Att se vad kostnaden är för mobilsurf framgår ofta tydligt i operatörernas prislistor, men vad som ingår är ofta svårt att finna, exempelvis vilken hastighet gäller, hur mycket surf ingår och tillåts IP-telefoni säger Ola Josefson på Prisfakta. Skillnaderna i operatörernas villkor är stora, det skiljer 30 gånger i hastighet mellan erbjudandena och från en löpande kostnad per MB till att obegränsad mängd surf ingår i abonnemanget.

För personer som surfar kan kostnaden för mobiltelefoni ofta halveras om man väljer rätt kombination av abonnemang och tilläggspaket som exempelvis rabattpaket för surf och SMS säger Ola Josefson. Jämförelsetjänsterna Pricerunner, Prisjakt och Prisfakta tar med operatörernas abonnemang och tilläggspaket vid beräkning av totalkostnad

Nedladdningshastigheten vanligaste klagomålet

De vanligaste frågorna och klagomålen som kommer till Prisfakta avseende mobilsurf är konsumenter som är missnöjda med den hastighet som man får på sin mobilsurf säger Ola Josefson. Ofta erhålls inte den hastighet som står i annonserna. Hastigheten påverkas av flera faktorer som avstånd till basstation, om man är inomhus eller utomhus, väderleksförhållande, modemtyp etc. På operatörernas täckningskartor kan man se vilken hastighet man kan förvänta sig.

Tabeller och kompletterande information

Bifogade tabeller visar

1. Abonnemang och surfpaket från operatörerna, visar nedladdningshastighet, hur mycket surf ingår, ingår IP-telefoni och kostnad för surf.

1. Tilläggspaket, från operatörerna, visar nedladdningshastighet, hur mycket surf ingår, ingår IP-telefoni och kostnad för surf.

Informationen är hämtad från jämförelse på Prisfakta.

Länk till jämförelsetjänster som tar hänsyn till operatörernas tilläggspaket för surf och SMS vid beräkning av kostnader:

Prisfakta: http://mobiltelefoni.prisfakta.se/

Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/service/cellular_contracts/

Pricerunner: http://abonnemang.pricerunner.se/pr/mobiltelefoni/jamfor.php

För kompletterande frågor, kontakta:

Ola Josefson
Prisfakta

Sofiero Gård
Sofierovägen 120
Tel: + 46 73 44 11 720
Tel: + 46 42 499 3555
e-mail: ola.josefson@prisfakta.se
www.prisfakta.se

• Ekonomi, finans

Prisfakta arbetar med konsumentfakta på Internet inom telekom och privatekonomi. Levererar även jämförelsetjänster till företag som Prisjakt och Pricerunner.

Ola Josefson

Presskontakt VD 0734411720