Så får barn bidrag till glasögon

Det gäller olika regler för barn avseende bidrag till glasögon, beroende på i vilket landsting man bor och hur gammal barnet är. Enligt en undersökning från Majblomman har många föräldrar inte råd med glasögon till sina barn. Nu finns en guide hur barn får bidrag till glasögon.

Alla barn kan idag få hela kostnaden för glasögon betalda om man är upp till åtta år, men det är viktigt att man gör saker i rätt ordning för att få bidraget.  För ungdom äldre än åtta år gäller andra förutsättningar. men det finns möjlighet att ändå få hela kostnaden betald för glasögonen säger Ola Josefson på Prisfakta, det gäller bara att veta vart man skall vända sig och att man gör sakerna i rätt ordning. Guiden "Bidrag till glasögon för barn" finner finner man på prisfakta.se under fliken glasögon.

Kontaktuppgifter:

Te: 073 44 11 720

ola.josefson@prisfakta.se

• prisfakta
  • majblomman
  • landstinig
  • bågar
  • bidrag
  • barn
  • glasögon

Prisfakta arbetar med konsumentfakta på Internet inom telekom, privatekonomi och hälsa. Företaget levererar jämförelsetjänster till företag som Prisjakt och Pricerunner. Prisfakta presenterade 2012-04-17 en rapport om glasögonpriser som visar att prisskillnaden mellan butiker har ökat för likartade glasögon sedan motsvarande undersökning för ett år sedan och att prisskillnaden för likartade glasögon (samma båge och glas med samma kravspecifikation) är över 6000 kr.