Sex gånger dyrare med fel operatör utomlands

Det skiljer mer än sex gånger i pris mellan operatörerna, både avseende priser för surf och för samtal när man är utomlands. Exempelvis att ta emot mobilsamtal i Thailand kostar från 3 kr per minut till 20 kr per minut. Prisskillnaderna för surf är lika stora, skall du surfa i Thailand tar vissa operatörer 120 kr/MB medan andra har en avgift på 20 kr/MB och någon erbjuder fri surf för 69 kr per dygn.

Jämförelsen av operatörernas priser i utlandet visar att ingen operatör är billig i alla länder, en operatör som har lägst avgifter i ett land kan vara dyrast i grannlandet säger Ola Josefson på prisjämförelseföretaget Prisfakta..

Det är många som råkat illa ut när de är utomlands och fått dyra mobilräkningar. Bland de värsta är en kanadensare som fick 83 000 dollar när han surfade vid en utlandsresa. Men det är även många svenskar som fått höga räkningar vid utlandssemester, flera stycken har haft räkningar på över 200 000 kr och surfkostnaden är vanligaste orsaken säger Ola Josefson på Prisfakta,

Våra kostnader för telefoni i utlandet ökar och vi lade 2,5 miljarder kronor under år 2011 på samtal, SMS och surf i utlandet enligt PTS.

Reser man inom EU är kostnaden för samtal och SMS lägre efter den 1 juli i år. Samtal till Sverige kostar max 3,20 kronor, ta emot samtal under en krona och skicka SMS skall vara billigare än en krona. Det är nu gratis i alla länder att ta emot SMS. Surf är den kostnad där avgifterna fortast sticker iväg. Operatörerna har en gräns på 500 – 650 kronor varefter surfen spärras och man som kund måste häva spärren för fortsatt surfande. Maxgränsen fyller man snabbt upp. Inom EU kostar surfande från mobilen runt 7 kr per MB, utanför EU är prisskillnaderna stora mellan operatörerna, surf kostar i många länder över 100 kr per MB. Billigast utomlands är normalt att använda ett lokalt nätverk för surf .

Tips för lägre kostnad vid mobiltelefoni och surf i utlandet

-        Använd SMS. Ta mot SMS är nu gratis i utlandet

-        Stäng av mejluppdatering

-        Stäng av röstbrevlådan, använd SMS eftersom du får betala för utlandstaxa för meddelanden i röstbrevlådan även om du inte använder din mobil, det räcker att mobilen kopplar upp sig mot ett nätverk i utlandet.

-        Stäng av tjänster och applikationer som kan använda sig av datatrafik, många gör det utan att man ser det.

-        Koppla upp dig mot lokala nätvärk för surf och IP-telefoni.

-        Om du tänker använda lokalt kontantkort för lägre kostnader, checka först att din mobil inte är operatörslåst (kräver icke operatörslåst mobil).

-        Är ni flera i familjen som åker på utlandssemester och har abonnemang med olika operatörer, checka vem som är billigast, det är stora prisskillnader för surf inom EU och stora prisskillnader för surf och samtal utanför Europa.

Vid frågor, kontakta Ola Josefson, Prisfakta

• mobil abonnemang mobilabonnemang utomlands operatör surf surfa avgifter

Prisfakta arbetar med konsumentfakta på Internet inom telekom och privatekonomi. Levererar jämförelsetjänster till företag som Prisjakt och Pricerunner.