En driftsättares dagbok del 1, Processus i Serengeti, Tanzania

Hittills den mest spännande driftsättningen för vår del. Vårt uppdrag att driftsätta en modul för vattenrening och mikrobryggeri åt vår kund Wayout International.

Utmaningen: Mitt ute i Serengeti

Uppdraget: Att reducera klimatpåverkan genom att lokalt producera rent vatten, läskedrycker och öl ute på en lodge i Serengeti. Med denna lösning besparar vi vår miljö mängder av glas- och plastflaskor, transporter osv. Rent vatten direkt ur modulen till gäster och servicepersonal, det är väldigt inspirerande att kunna bidra med detta.

På Sayari lodge som modulen är placerad drivs av Asilia och ligger 12 timmar med bil, om vägarna tillåter, från närmaste stad så långt ut man kan komma i Serengeti Tanzania. Därav ställer det höga krav på förberedelser och planering. Alla detaljer måste vara med då tillgången av driftsättarmaterial är begränsad. Vi vill inte hamna i en situation när den där fasta 19 ringnyckeln saknas och driftsättningen stannar av.

• automation
  • ingenjör